Extra tip voor online vindbaarheid

In de nieuwe Prof Nail heb je in het artikel Super Salon tips kunnen lezen voor online vindbaarheid. Meerdere experts kwamen aan bod en hier lees je nog een extra topper met interessante ervaringstips.

Meta Renes is eigenaar van Lois Beauty Store in Doorn en Soesterberg, twee dorpen met 10.000 en 6.000 inwoners. Bij haar day-spa kunnen klanten terecht voor hun nagels, beautybehandelingen, wimpers en pedicure. Met een team van 14 mensen werken ze met de merken Dermalogica, Clarins en voor de nagelstudio uitsluitend met OPI. Ook zijn ze al meer dan 15 jaar opleidingspunt voor de vakopleidingen van OPI.

Het transparante fullservice concept met veel ‘half uur behandelingen’ maakt Lois Beauty Store uniek. Ze zijn erg actief op social media en hebben ruim 1700 volgers op Facebook en bijna 1000 op Instagram. Posten doen ze minimaal vier keer per week. Instagram is gekoppeld aan Facebook, dus de berichten verschijnen daar ook automatisch. Het doel van social media is voor Meta primair de zichtbaarheid van de salon vergroten.

WhatsAppgroep
“Ik zet zelf alle berichten op social media, maar de foto’s worden door het hele team aangeleverd. We hebben daar zelfs een social media WhatsAppgroep voor met vier collega’s die het leuk vinden.”

Interactie
“Klanten vinden de interactie die je met social media hebt erg leuk. Er zijn mensen die reageren op foto’s bijvoorbeeld door vragen over de behandeling te stellen. Daar moet je altijd goed én snel op antwoorden. Hoewel het lastig te meten is wat de invloed van social media voor mijn salon is, zegt mijn gevoel dat het zeker bijdraagt tot het maken van afspraken.”

Winacties
“Zo’n vier keer per jaar posten we winacties. Het bereik wordt dan gelijk enorm! Toch waken we ervoor niet te veel een ‘actie salon’ te worden. Bij ons krijgt de klant ook nooit korting. Wij kiezen ervoor de prijs normaal te houden en er iets bij te geven, zoals een product of een extra behandeling. Prijzen voor een behandeling zijn in Nederland vaak al aan de magere kant. Als je dan ook nog korting gaat geven, zal de balans zo uitkomen dat je geld moet bijleggen. Je huur, personeel, product, marketing en extra tijd maakt dat je gewoon niet met kortingen op een behandeling kan werken.”

Nagelfoto’s
“Voor onze salon is het maken van nagelfoto’s het makkelijkst omdat je je klanten daarvoor kunt benaderen. Een schoonheidsbehandeling is toch meer privé. Als we een nieuwe behandeling hebben, trainingen volgen of nieuwe producten hebben dan plaatsen we dat ook op onze kanalen.
Teksten zijn nogal lastig, dat is echt nog een aandachtspunt voor ons. Ook spelfouten! Niks is gênanter als jij door klanten wordt geattendeerd op een zinsopbouw die niet klopt. Op Instagram zit een jongere doelgroep dan op Facebook. We houden daar de tekst redelijk neutraal en gebruiken een paar hashtags. Klanten vertellen ons vaak hoe leuk ze de pagina’s vinden. Dus ergens ‘voed en verwen’ je de klant thuis al tijdens het bekijken en lezen van de posts.”

Tips
“Ten eerste is het fun om mee bezig te zijn en dat moet ook zichtbaar zijn op de pagina’s. Een tekst van ‘koop dit product’ of ‘boek deze treatment’ zal niet werken. Een beetje humor en sjeu is het sausje waar je mee gaat werken. Probeer jouw goede kanten te benutten. Voor de een zal een prachtige foto genoeg vertellen. De ander zal juist graag zijn vakkennis met tekst inzetten. Doe wat bij jou past. Dan trek je de klanten aan die jij wilt!”