Prijzenoorlog? Dat kan duurzamer!

Betalen jouw klanten met plezier een premium prijs voor jouw diensten? Of voel je je af en toe genoodzaakt om vooral op de prijs te concurreren? Uit ervaring weet ik dat een hoop nagelstylistes helaas nog in die laatste categorie vallen.

Geldt dit voor jou ook, dan is het natuurlijk makkelijk om je concurrenten en klanten daar de schuld van te geven. Maar in de praktijk is de kans groot dat je hier toch echt zelf verantwoordelijk voor bent. Gelukkig maar. Want dat betekent dat je de situatie ook zelf om kunt draaien. Laat me je op weg helpen!

MarketingLastig kiezen
Als klanten niet voldoende verschil zien tussen jouw salon en die van de concurrent, dan vinden ze het maar lastig om een keuze te maken. Dat kun je je vast wel voorstellen. Voorbeeld: ik eet het liefst Italiaans, maar ik kook niet vaak. Gisteren dus wel. Dus ging ik op de fiets naar de supermarkt om de laatste ingrediënten te kopen. Nu lagen er in de supermarkt wel meer dan zes soorten spaghetti. En omdat ik weinig verstand heb van spaghetti, leken ze voor mij allemaal hetzelfde. Wat doe ik dan? Simpel, ik neem de goedkoopste. Om een keuze te maken moet ik toch iéts kunnen vergelijken, en het enige verschil dat ik kon zien was de prijs.

Klinkt dat bekend? Zo werkt het met jouw klanten dus ook. Wanneer klanten geen duidelijk verschil zien tussen jouw salon en die van de concurrent, verplicht je ze haast om jullie prijzen te vergelijken.

Nietszeggende termen
Ik kan haast geen salonwebsite openen of ik zie dit soort omschrijvingen langskomen:
• Bij nagelsalon A helpen we u graag aan mooie nagels
• Salon B is een gezellige, professionele nagelsalon
• Nagelsalon C, voor kunstnagels en uitgebreide handverzorging
• Bij Salon D bent u aan het juiste adres voor mooie nagels, handen & voeten

Mooie nagels, professionaliteit, handverzorging… Allemaal mooie termen. Het probleem is alleen dat élke nagelsalon zich op die manier omschrijft. En daardoor wordt het voor klanten wel erg lastig om te kiezen. Daarnaast is er natuurlijk geen enkele salon die zegt ‘als je professionaliteit niet zo belangrijk vindt, kom dan maar bij ons’. Of ‘Wil je geen mooie nagels, dan moet je hier zijn!’. Klanten gaan er sowieso al vanuit dat je professioneel bent, dat je ze een bepaald resultaat geeft, et cetera. Dergelijke termen zijn voor potentiële klanten dus ook nog eens vrij nietszeggend.

De rest van het artikel lees je in het januarinummer van ProfNail.

Onze marketinggoeroe Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl. Hij geeft je in Prof Nail handige tips om je marketing een beetje op te boosten en ook online vind je wat extra tips.