Vergroot je expertstatus op social media!

Het lijkt erop dat er bepaalde trucs zijn die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat klanten precies doen wat je van ze vraagt. Trucs waardoor ze je in het vervolg nóg serieuzer nemen.

Wist je dat fysiotherapeuten meer patiënten overtuigen om de aanbevolen oefenprogramma’s te volgen wanneer ze hun medische diploma’s aan de muur hangen? En wist je dat men eerder geneigd is om iemand kleingeld voor een parkeermeter te geven wanneer die persoon een pak aan heeft in plaats van casual kleding? In een ander onderzoek kwam naar voren dat makelaars meer contracten getekend kregen door het receptiepersoneel eerst de ervaring en expertise van de betreffende makelaar te laten benoemen, voordat ze vragen van klanten beantwoorden.

Interessant, of niet? Wat al deze voorbeelden gemeen hebben, is dat de personen in kwestie gezien worden als autoriteit. Als expert. Maar wat is een expert precies? En hoe word je er een?

expertstatus op social media

Je kunt jezelf niet zomaar een expert noemen

We zijn tegenwoordig zo druk, dat we voor advies maar wat graag naar een expert luisteren. En dat is alleen maar logisch. We leven simpelweg niet lang genoeg om alles zelf uit te zoeken. Als nagelstyliste komt zo’n expertstatus natuurlijk als geroepen. Stel je eens voor dat (potentiële) klanten alles direct van je aannemen! Dat zou je behandelingen een stuk effectiever maken. Maar natuurlijk kun je jezelf niet zomaar een expert noemen. Een expert:

– Heeft kennis; weet meer dan gemiddeld van een bepaald onderwerp
– Heeft ervaring; heeft salonlessen geleerd die een ander nog moet leren
– Wordt serieus genomen; heeft autoriteit

Nou, die kennis en ervaring heb je waarschijnlijk al. Maar de autoriteit waarschijnlijk nog niet. Vandaag wil ik je daarom laten zien hoe je jouw kennis en ervaring inzet om autoriteit op te bouwen op sociale media, zodat jij straks ook als expert gezien wordt.

Twee belangrijke vragen

Voordat we op social media aan je expertstatus gaan werken, zul je eerst twee belangrijke vragen moeten beantwoorden.

  1. Wat is je doel?
    Als je op niets richt, zul je het elke keer raken. Niets, dus. Bepaal dus eerst wat je doel is: Wil je meer klanten aantrekken? Wil je klanten uit een hoger segment aantrekken? Wil je klanten aantrekken voor een bepaald soort behandeling? Wil je naast je behandelingen ook workshops gaan geven? Of misschien wil je wel een beautyblog beginnen om je inkomen uit te breiden met advertentie-inkomsten. Wat je motivatie ook mag zijn, zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Zo weet je straks precies welke stappen je dichter bij dat doel brengen.
  2. Expert op welk gebied?
    Een expert weet niet overal een klein beetje van. Een expert heeft juist veel verstand van één specifiek gebied. Voordat je aan je autoriteit gaat werken, is het dus belangrijk om te bepalen op welk gebied je precies een expert wilt worden. Je hebt zojuist al nagedacht over je doel, dus dit zou vrij eenvoudig moeten zijn. Op welk gebied wil je als autoriteit gezien worden: Nageltrends voor tieners? Nail art? Mooie, gezonde, natuurlijke nagels? De nieuwste nageltechnieken? Succesvol ondernemen in de nagelbranche?

Nu je weet wat je doel is en op welk gebied je een expert wilt worden, is het tijd voor het praktische gedeelte!

De rest van het artikel lees je in het aprilnummer van ProfNail.

Lees ook het vorige artikel van Corné: Help, mijn webtekst wordt gekopieerd.

Onze marketinggoeroe Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl. Hij geeft je in ProfNail handige tips om je marketing een beetje op te boosten en ook online vind je wat extra tips.