Bied jij al een abonnement?

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Alle marketeers zijn het erover eens: met een abonnement bind je klanten aan je merk. Van Hello Fresh tot sportscholen: als je klanten maandelijks een vast bedrag laat betalen voor jouw service, kun je groeien als bedrijf. Ook voor nagelstudio’s is het abonnementensysteem een slimme optie. 

Je kunt het onderhoudsabonnement zien als een soort strippenkaart waarbij de klant vooraf al haar behandelingen vastlegt voor een vaste prijs. Een abonnement ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  • De klant is iedere drie weken welkom in de studio voor het bijwerken van kunstnagels en aanbrengen van gellak of nagellak. 
  • Gebroken nagels worden gratis de volgende werkdag gerepareerd, tot vier nagels per maand. 
  • De klant krijgt tien procent korting op onderhoudsproducten.
  • Klanten met een abonnement kunnen een vast tijdstip reserveren.
  • Met een ‘plusabonnement’ krijgt de klant ook nail art op de nagels.
  • Het abonnement is persoonsgebonden.
  • Het abonnement loopt minimaal 12 maanden en is daarna per maand opzegbaar. 
  • Na het afsluiten van een abonnement heb je recht op 14 dagen bedenktijd.

Kosten en voorwaarden

Het maandbedrag voor zo’n abonnement moet je heel precies berekenen. Ga minimaal uit van 1,3 keer je prijs voor een nabehandeling. Om klanten over de streep te trekken, kun je bij het aangaan van het abonnement een behandeling of een product gratis geven. Dat kun je ook doen als het abonnement na een jaar verlengd zou moeten worden. Het is het beste om het abonnement maandelijks te laten afschrijven met een machtiging. Dan bent je helemaal verzekerd van de komst van de klant. Het aangaan van een abonnement is een juridische transactie, dus laat je teksten vooraf lezen door iemand die verstand van regelgeving heeft. Communiceer bijvoorbeeld duidelijk welke extra’s apart afgerekend moeten worden. Het is handig om een abonnement pas aan te bieden als je een klant een paar keer hebt behandeld. Dan weet je hoe haar nagels reageren op jouw behandelingen en producten en kom je niet voor verrassingen te staan. 

Voordelen

Een onderhoudsabonnement is zowel voor de klant als voor de nagelstudio voordelig. Het belangrijkste is dat de nagels van jouw klanten regelmatiger nabehandeld worden en dus mooier zijn. Ook hebben ze minder last van afbrekende nagels die jou veel tijd kosten en je planning in de war gooien. Met een abonnementensysteem brengen je klanten automatisch váker een bezoekje aan de nagelstudio, zonder dat het jou meer kost. 

Voordeel voor de klant:

  • Ze weet precies waar ze financieel aan toe is: iedere maand een vast bedrag.
  • Ze kan de kosten beter spreiden.
  • Ze stelt het nagelonderhoud niet (te) lang uit.
  • Ze krijgt extra service.

Voordeel voor jou:

  • Een constantere cash flow.
  • Je klanten hebben altijd verzorgde nagels en zijn dus lopende reclame!
  • Je kunt je agenda efficiënter plannen.
  • Je bindt je klanten aan je studio.

Andere optie: wekenvoordeel

Past het abonnementensysteem niet bij je bedrijf, maar wil je wel meer ‘loop’ in je studio, dan kun je ook een wekenvoordeel bieden. Stel: je nabehandeling kost 40 euro. Dan reken je voor nabehandelen na twee weken 30 euro, na drie weken 40 euro en na vier weken 50 euro. Dat kan gemakkelijk, want aan een nabehandeling na twee weken ben je doorgaans minder tijd kwijt dan na vier weken. Voor een tientje meer per maand hebben je klanten dus voortdurend mooie nagels. Naast de financiële voordelen, levert deze regeling waardevolle promotiekansen op.