Fit in de studio, II, beweeg!

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Als nagelstylist heb je het leukste werk van de wereld. Maar nagelen kan wel vermoeiend zijn, vooral voor je rug, je handen en je ogen. Met de juiste houding, in combinatie met voldoende en juiste beweging, kun je je werk toch lang volhouden. Zo houd je ook energie over voor al die ándere leuke dingen in het leven.

Sport je sterk

Ook al heb je het druk: blijf sporten. Bij mensen die veel zittend werk doen, is het spierkorset vaak verslapt. Het spierkorset is de verzamelnaam voor de spieren die vastzitten aan je rugwervels en ze bij elkaar houden. Met buik- en rugspieroefeningen maak je het spierkorset sterker. Op internet vind je allerlei korte fitnessoefeningen voor je buik en je rug. Als je die regelmatig doet, kun je gemakkelijker rechtop zitten, ontlast je je rugwervels èn blijf je lekker in beweging. Om jezelf in (werk)conditie te houden, kun je beter iedere dag thuis een kwartiertje trainen dan je één keer in de week in het zweet werken in de sportschool.

Zit actief

Als je ‘actief zit’, dus niet tegen een rugleuning, train je je spierkorset ook vanzelf. Dat gaat langzaam. Als je begint met een kwartiertje actief zitten en dat iedere dag een kwartiertje langer volhoudt, kun je na een maand of twee de hele werkdag ongesteund zitten. 

Juiste houding

Het is best lastig om in de juiste houding te blijven werken. Je bent snel geneigd in te zakken als je moe wordt of haast hebt. Het is geen probleem om regelmatig uit te rusten tegen de leuning. Afwisselend actief en gesteund zitten is óók gezond. Het is wel belangrijk om niet in te zakken. Zet eventueel de timer van je telefoon op een kwartier. Als de timer rinkelt, controleer je je houding. Corrigeer je houding indien nodig. Trouwe klanten kun je ook vragen je erop te attenderen als je inzakt.  

 

In deel III van deze serie meer over lief zijn voor je handen en ogen.