Fit in de studio, I, werkhouding

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Onlangs ontvingen wij deze vraag van een lezer:

 

‘Beste heer/mevrouw,

Ik ben al enige tijd lid van ProfNail. Een handig vakblad voor nagelstylisten. Een jaar of wat geleden hebben jullie een artikel geschreven over de werkhouding van de nagelstylist en werk/zithoogte van de stoel. Er werden adviezen gegeven waar ik veel aan had, helaas kan ik het artikel niet meer vinden. Weet u nog in welk blad het stond? Ik heb het zeer dringend nodig i.v.m. mijn rug. Als u of uw collega’s nog andere tips hebben of linkjes naar een website met al deze informatie hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor uw reactie. ‘

Na enig speuren in de archieven van de redactie vonden we het artikel met als titel ‘Fit in de studio’. Het is enige jaren geleden geschreven door Petra Teunissen. Omdat dit vast niet de enige abonnee van ProfNail is met rugklachten, leek het ons handig om dit artikel online te plaatsen, dit keer in delen (‘t was best een lang artikel). Hierbij vast deel I.

Fit in de studio, I, werkhouding

Als nagelstylist heb je het leukste werk van de wereld. Maar nagelen kan wel vermoeiend zijn, vooral voor je rug, je handen en je ogen. Met de juiste werkhouding kun je je werk toch lang volhouden. Zo houd je ook energie over voor al die ándere leuke dingen in het leven.

Fysiotherapeuten zijn het er over eens: zitten is ‘tegennatuurlijk’. Mensen zijn niet gemaakt om urenlang stil op een stoel te zitten. Zij zijn een voorstander van ‘actief zitten’. Fysiotherapeut Jacques Walg zei daarover eerder in ProfNail: “Het basisprincipe van goed zitten is de zitting van de stoel schuin naar voren te laten aflopen. Dan staat je hoofd automatisch recht boven je romp en is je bekken naar voren gekanteld. Je zit dan op de voorzijde van de zitbeenknobbels en met een bewuste holling van de rug. Zodra je rug hol is, staan alle lichaamsdelen goed. Deze werkhouding is niet alleen goed voor je rug en wervelkolom, maar ook voor je bloedsomloop, omdat je aderen niet afgekneld worden.” 

Rechtop zitten

Om zo actief te zitten, kun je een speciale stoel kopen, met een kleine rugleuning of zelfs zonder rugleuning. De extreemste oplossing is een (yoga)bal, waarop je continue in beweging blijft. Meestal wordt een ‘kniezit’ of ‘zadelzit’ geadviseerd. Bij een zadelzit heb je heel weinig steun. Je hebt een klein zitvlak en moet goed voorover zitten. Dat vraagt inspanning van je lijf. Met zo’n zadelzit ben je heel mobiel omdat je er gemakkelijk van af kan om iets te pakken. Een andere optie is een kniezit. Daarop zit je automatisch rechtop. Laat je goed adviseren als je zo’n speciale stoel koopt. 

Werken zonder rugleuning

Natuurlijk kun je ook gewoon op een bureaustoel werken en proberen de rugleuning niet te gebruiken. Het zitvlak kun je vaak ook aflopend zetten voor een betere werkhouding. De hoogte van je stoel en werktafel zijn essentieel. Zet je stoel zo laag dat je je nek niet hoeft te buigen of afvlakken. Idealiter blijft de nek ook hol en de schouders ontspannen (niet opgetrokken). Dat betekent dat de klant de hand vrij hoog moet neerleggen op een manicurekussen. 

 

In deel II van deze serie meer informatie over een gezonde werkhouding.