Garantie op kunstnagels?

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Bijna iedereen die kunstnagels draagt, breekt wel eens een nagel. Als je geen waterdicht ‘garantiesysteem’ hebt, kun je in eindeloze discussies met klanten verzeilen over de vraag wie de reparatie gaat betalen. We doen een paar suggesties voor zo’n garantiesysteem.

Termijn voor garantie

Het is belangrijk om in je garantiebepaling een termijn te zetten. Daarin geeft de studio de klant bijvoorbeeld een week (zeven dagen) garantie op de behandeling en de producten. Je herstelt dus gratis de gebroken nagels binnen gestelde periode.   

Melding

Bij het bepalen van de termijn moet je ook bedenken hoe snel de klant met de afgebroken nagel naar de studio moet komen. Bijvoorbeeld: maximaal twee dagen nadat de breuk is ontstaan. Je moet dan weten wanneer de nagel gebroken is. Een garantiebepaling kan dan zijn dat de klant direct na de breuk een foto appt van de situatie en dat je vanaf dat moment binnen 48 uur de nagel gratis herstelt.

Voorwaarden voor garantie

De garantie geldt mits de klant goed voor haar kunstnagels gezorgd heeft. Je stelt voorwaarden aan je service. De garantie kan je bijvoorbeeld laten vervallen als:

  • De klant haar kunstnagels heeft laten onderhouden door een andere nagelstylist.
  • De klant haar kunstnagels heeft afgebeten.
  • De klant ruw is omgegaan met haar handen en/of met de nagel ergens tegenaan heeft geslagen. 
  • De klant langer dan vier weken heeft gewacht met de onderhoudsbehandeling, waardoor de nagels te lang zijn geworden.
  • De klant andere producten heeft gebruikt voor het onderhoud of kleuren van de nagels dan de producten die jij in de studio verkoopt.  
  • De klant zonder handschoenen in contact is geweest met chemische (schoonmaak)producten.
  • Er meer dan twee nagels afgebroken zijn.
  • De klant langer dan een half uur met de handen in (bad)water heeft gezeten.
  • De nagels verkleurd zijn omdat de klant met (haar)verf heeft gewerkt.
  • De klant jouw onderhoudsproducten niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt.
  • De klant de adviezen voor thuisverzorging van de kunstnagels, zoals beschreven in de adviesfolder, niet heeft opgevolgd.

In die gevallen breng je wél reparatiekosten in rekening. Zet die prijs op je site en noem die ook als prijs voor het herstellen van gebroken nagels ná de garantieperiode. 

Onderhoudstips

De belangrijkste reden om geen garantie te geven is als je klant jouw adviezen voor thuisverzorging van de kunstnagels niet heeft opgevolgd. Die onderhoudstips moet je bij de eerste afspraak mondeling toelichten. Vervolgens geef je de adviezen op papier, in een folder of op A4, aan je klant mee. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Garantie bekend maken

Je garantieregeling hoort bij je algemene voorwaarden en die moet een duidelijk plekje op je site krijgen. Toch lezen veel mensen geen algemene voorwaarden. Zet daarom je garantieregeling op hetzelfde papier als je onderhoudstips (bijvoorbeeld op de achterkant). Dan is het helemaal helder dat je service hoog in het vaandel hebt staan, maar dat de klant óók een verantwoordelijkheid heeft. 

Garantie handhaven

De meeste nagelstylisten gaan enigszins soepel met hun garantiebepalingen om. Een trouwe klant die één keer in de vijf jaar een gebroken nagel heeft, help je vast gratis. Voor nieuwe klanten die moeten wennen aan hun kunstnagels kun je ook één keer tijd maken. Maar daarna moet het klaar zijn. Een duidelijk garantiesysteem kan een hoop welles-nietes discussies voorkomen met klanten die te nonchalant met hun nagels en met jouw tijd omgaan.