Haal méér omzet uit de feestdagen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Over een paar weken is het alweer kerst. Tijdens de feestdagen willen je klanten er op hun voordeligst uitzien. Je agenda is dus vast al goed gevuld voor de tweede helft van december. Je hoort de kassa al rinkelen en dat is heel welkom in deze corona-tijd… Hoe kun je je klanten verleiden om nóg meer uit te geven in je studio?

De gemiddelde Nederlander brengt – normaal gesproken – jaarlijks meer dan honderd uur in winkels door. In december kan dat oplopen tot wel een uur per dag. Als je bedenkt dat je cliënten tussen de drie kwartier en twee uur aan jouw tafel zitten, hebben ze véél tijd om te shoppen. Want nog voordat de klant heeft nagedacht over een origineel cadeau, heeft ze bij jou al de mooiste producten gevonden. En jij bent ruimschoots in de gelegenheid om je producten aan de vrouw te brengen. Vertel enthousiast over je nieuwe aanwinsten. Dat is geen ‘aansmeren’, maar ‘informeren’.  

One stop shopping voor de feestdagen

Welke producten heb je al in huis? Cadeaubonnen, verpakt in transparant cellofaan met een proefje of een vijltje. Olie in luxe cadeaudoosjes. Mandjes met manicureproducten. De nieuwste modekleuren nagellak, gecombineerd met base coat en/of top coat. Je biedt zó veel keus, dat de klant veel inkopen in jouw studio kan doen. Dat scheelt haar vervolgens zo veel tijd, dat ze zichzelf kan trakteren op een ontspannende manicurebehandeling… Etaleer al dat moois op een tafel schuin achter je, zodat de klant er tijdens de behandeling voortdurend naar kan kijken. Dus ín het zicht, maar buiten direct bereik. Zo voorkom je diefstal. En natuurlijk pak je alles heel mooi in, mét een sticker van jouw studio erop.

Hip en hot tijdens de feestdagen

Heb je er ruimte en budget voor, dan kun je ook accessoires aanbieden in je studio. Het meeste succes heb je met tassen, sjaals en sieraden. Koop zorgvuldig in en laat je niet alleen door je eigen smaak leiden. Het is zoeken naar het juiste assortiment. Je moet exclusiever zijn dan een marktkraam of AliXpress, maar niet veel duurder. 

Altijd leuk zijn hangers voor mobieltjes of tassen. Of zogenaamde tas-haken, een onmisbaar accessoire om elke mooie, dure dames hand- of schoudertas aan een tafelblad te hangen. Met een tashaak is de tas steeds netjes, schoon en in zicht. Als je zelf een leuke tashaak aan de kant van de klant aan je werktafel hangt, verkoop je ze vanzelf… Je kunt zulke tashaken zelfs versieren met acryl.

Ben je bang om (te) veel te investeren in zulke accessoires, werk dan samen met een collega-ondernemer. Je eigen kapper bijvoorbeeld. Als je samen inkoopt, ben je immers goedkoper uit en kun je toch veel keuze bieden. Ruil na een week of drie de ‘restanten’ met elkaar uit, zodat je weer nieuwe producten hebt.

 

Nóg gemakkelijker verkopen

  • Zet foto’s van de leukste cadeaus op je Facebookpagina en geef ‘vroegboekkorting’ als klanten ze online bestellen. Dan kun de pakjes alvast inpakken en staan ze klaar als de klant op haar afspraak komt.  
  • Zorg voor platte cadeaus die gemakkelijk en goedkoop te versturen zijn. Nu we niet allemaal bij elkaar kunnen komen met de kerstdagen, zullen veel cadeaus per post verzonden moeten worden. Misschien kun je er verzendmateriaal bij leveren? 
  • Om Sint-vierders over de streep te trekken: lever een kant-en-klaar gedicht bij een tube handcrème of een nagelriemolie. 
  • Werk samen met kappers en schoonheidsspecialisten aan een ‘Christmas beauty pack’. Met dit arrangement maken jullie de klanten ‘kerstklaar’ in één middag: met aansluitende behandelingen bij jou, de schoonheidssalon en de kapper. Met een feestelijk drankje en een cadeautje maak je het beauty pack extra aantrekkelijk.
  • Succes verzekerd: versier je eigen nagels met tien verschillende kerstmotieven.

Nail Art

Met nail art haal je snel meer omzet binnen. Zelfs de meest verstokte gelpolish fan gaat in december voor de bijl als ze je speciale kerst-designs of vuurwerkcreaties ziet. Om het jezelf gemakkelijk te maken, maak je een top tien van Nail Art ontwerpen. Bied alleen deze tien aan in december voor een vaste prijs. Als je korting geeft op de top drie, maak je die printjes snel en bijna blindelings. Zo verdien je die korting net zo snel weer terug. Denk eraan: reken af per steentje. Hoe meer strass, hoe duurder. Extra voordeel: al die mooie creaties zullen deze maand ruimschoots geshowd worden. Je reputatie als nail artist zal dus snel groeien. 

Lange termijn

In december is het gemakkelijker om nieuwe klanten in de studio te krijgen dan in andere maanden. Zelfs in tijden van corona… Vrouwen die nog nooit kunstnagels of gelpolish gedragen hebben, willen het in de feestmaand misschien wél proberen. Om het niet bij een eenmalig bezoek te houden, kun je nieuwe klanten korting geven op de vervolgbehandeling in januari. Zo loopt je agenda in de stillere maanden ook vol.

Lees ook:  https://www.prof-nail.nl/zo-maak-je-van-januari-een-topmaand/