Help, mijn webtekst wordt gekopieerd!

Toen ik twee jaar geleden Netbeauty oprichtte, verbaasde het me enorm hoeveel er onder salons wel niet gestolen wordt. En dan met name van elkaars website. Misschien heb je zelf ook wel eens een afbeelding of een tekst ‘geleend’ zonder het te vragen. Niks bijzonders in deze branche. Maar waarom er nou zoveel gekopieerd wordt, was me altijd een raadsel. Gemakzucht misschien?

Ondertussen begrijp ik het steeds beter en mijn conclusie is een beetje paradoxaal: Alle nagelstylistes die ik spreek, beginnen voor zichzelf omdat ze het leuk vinden om klanten te behandelen. Niet om met bijzaken zoals marketing of websites aan de slag te gaan. Toch zijn de meeste nagelstylistes erg druk, juíst omdat ze zoveel zelf willen doen: niet alleen het behandelen van klanten en het op orde houden van de agenda, maar ook de boekhouding, het op de kaart zetten van de salon, het aantrekken van nieuwe klanten, social media, marketing, et cetera.

Laptop Corne marketing artikel webtekst wordt gekopieerd

En wat dacht je trouwens van bijscholingen, kinderen, het huishouden, en een sociaal leven? Als er ergens een gaatje valt dan is dat vaak binnen no-time weer opgevuld. Logisch dat veel nagelstylistes het in die situatie lastig vinden om even rustig te gaan zitten om originele content voor hun website te maken. De verleiding is groot om even snel iets van een andere website te kopiëren. Niemand die zich daar druk om maakt, toch? Je levert gewoon een beetje originaliteit in, zodat je snel weer verder kunt. Probleem opgelost. Of toch niet?

Drie redenen waarom het kopiëren van webteksten alleen maar verliezers kent

  1. Het mag niet
    Het zonder toestemming van de auteur kopiëren van teksten of afbeeldingen is bij wet verboden. Hier hoeft de auteur niks voor te doen. Op het moment dat iemand een originele tekst schrijft (of afbeelding publiceert) heeft hij of zij automatisch het auteursrecht. Dit auteursrecht vervalt pas zeventig jaar na het overlijden van de auteur.
  2. Het is slecht voor je naam
    Je kunt je voorstellen dat een auteur het niet op prijs stelt wanneer je zijn of haar content kopieert. Zo ver, zo goed. Maar je reputatie en autoriteit zijn al snel beschadigd wanneer die auteur een bericht over misbruik op je Facebook-bedrijfspagina plaatst. De uiterlijke verzorgingsbranche is een klein wereldje en niemand wil bekend staan als stelende salon.
  3. Je site wordt er onvindbaar van
    Google pikt gekopieerde teksten er zo uit. Zelfs als je hier en daar een klein woordje hebt aangepast. Het resultaat daarvan is dat Google je website minder vaak bezoekt, dat Google minder pagina’s van je website opneemt in de zoekresultaten en dat de pagina’s die overblijven minder goed zullen scoren.

Het is dus duidelijk dat het stelen van webteksten uiteindelijk voor niemand goed is. Het mag niet, het hoort niet en je wordt er altijd op de een of andere manier op afgerekend. Maar hoe kom je als drukbezette nagelstyliste dan aan originele tekst voor je website?

De rest van het artikel lees je in het februarinummer van ProfNail. 

Onze marketinggoeroe Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl. Hij geeft je in Prof Nail handige tips om je marketing een beetje op te boosten en ook online vind je wat extra tips.