Hoe word je gevonden op Google

Je salonwebsite is je aller, allerbelangrijkste online marketingtool. Ik durf zelfs te beweren dat veel salons tot wel 90% van hun potentiële klanten mislopen omdat ze geen goede website hebben. Met dit artikel wil ik graag wat dieper ingaan op zoekmachineoptimalisatie. Je kunt tenslotte wel een prachtige website hebben, maar wat heb je daaraan als niemand hem kan vinden?

 

 

Bij Netbeauty helpen we dagelijks een hoop salons met hun salonwebsite en in ons korte bestaan zijn we al heel wat gekke vragen en aannames tegengekomen. De opmerkelijkste opmerking kwam misschien wel van een klant die met haar ‘marketingexpert’ om de tafel had gezeten en vervolgens aangaf dat ze er allebei met hun hoofd niet bij konden dat haar website niet omhoogkwam wanneer men Googlede op ‘Schoonheidssalon x’, waarbij X stond voor een plaatsnaam waarin haar salon helemaal niet gevestigd was. Daarnaast noemde deze salon zichzelf op haar website ook helemaal geen schoonheidssalon. Tsja. Google weet een hele hoop, maar ze kunnen daar nou ook weer niet toveren. En waar die marketingexpert het vak geleerd heeft? Geen idee, haha. Dat gezegd hebbende, laten we gelijk eens kijken naar drie fabels die ik met enige regelmaat langs hoor komen.

Fabel 1: Als je alles goed doet dan kom je sowieso op nummer één
In de praktijk zijn er letterlijk honderden factoren waar Google naar kijkt om te bepalen hoe hoog je website wordt weergegeven in de zoekresultaten, en zelfs de beste marketingexperts kennen ze niet allemaal. Natuurlijk is het goed om je website zoveel mogelijk te optimaliseren voor Google, waardoor de kans dat je gevonden wordt zo groot mogelijk wordt. Niemand kan je echter beloven dat je gegarandeerd op nummer één komt te staan. Uiteindelijk is dat altijd aan Google zelf. Belooft een bedrijf dat je gegarandeerd bovenaan komt te staan, wees dan extra op je hoede.

Fabel 2: Zoveel mogelijk zoekwoorden toevoegen maakt je website beter vindbaar
Was het maar zo simpel. Het aan een pagina toevoegen van een hele hoop zoekwoorden zal in de praktijk alleen maar tegen je werken. Wat je namelijk vooral bereikt door verschillende zoekwoorden aan een pagina toe te voegen, is dat Google in de war raakt over waar je pagina nou écht over gaat. Op een geoptimaliseerde website heeft elke pagina één onderwerp. Wil je op meer termen gevonden worden, zorg dan dat je voor elk van die termen een aparte pagina aanmaakt. Op die manier snapt Google wél waar je pagina’s over gaan.

Fabel 3: Een website is binnen no-time goed vindbaar
Ik heb vaak genoeg e-mails ontvangen waarin klanten aangaven dat hun website nog niet tussen de eerste paar zoekresultaten stond, terwijl hun nieuwe website nauwelijks een week online stond. Helaas komt het maar heel zelden voor dat een website binnen een of twee weken al goed scoort. In de praktijk heeft Google vaak een paar maanden de tijd nodig om met je website vertrouwd te raken. Maak je dus vooral geen zorgen als je niet binnen een week op de eerste pagina staat.

Drie zoekmachine optimalisatie trucs

Zoals ik net al aangaf, zijn er letterlijk honderden factoren waar Google naar kijkt om te bepalen hoe hoog je website wordt weergegeven in de zoekresultaten. Gelukkig zijn niet al die factoren even belangrijk. Zo heeft elke pagina op je website drie onderdelen, die in de praktijk voor een enorm groot deel bepalen hoe goed je website gevonden wordt! En het wordt nog beter. Die drie onderdelen zijn namelijk nog enorm eenvoudig aan te passen ook. Dit zijn de drie onderdelen waar ik het over heb:

De titel van de pagina
De titel van je pagina wordt ook wel de ‘meta title tag’ genoemd. De titel van je pagina staat in de code van je website en is op je website zelf niet te zien. Wanneer je zoekt in Google, zul je zien dat elk zoekresultaat begint met een blauwe regel. Die regel, dat is de titel van je pagina.

Het webadres van de pagina
Het webadres is het adres dat je invult om een bepaalde pagina te bereiken. www.nagelstudio-x.nl/acrylnagels, bijvoorbeeld.

De grootste kop op de pagina
Hiermee doel ik natuurlijk niet op een foto van een hoofd, maar op de kopjes boven je tekst. En dan met name degene met de grootste lettergrootte. Die is in de regel namelijk belangrijker dan de rest van je paginakopjes.

En wat moet je nu precies doen met die drie onderdelen? Lees dan de rest van het artikel in het meinummer van ProfNail.

Lees ook het vorige artikel van Corné: Vergroot je expertstatus op social media.

Onze marketinggoeroe Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl. Hij geeft je in ProfNail handige tips om je marketing een beetje op te boosten en ook online vind je wat extra tips.