Maak tijd voor marketing

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Naast nagelstylisten, werken we bij Netbeauty ook veel voor schoonheidsspecialisten, massagetherapeuten en pedicures. Zo kreeg ik onlangs, toen corona nog een ver van ons bed show was, van de hoofdredacteur van een vakblad voor pedicures de volgende vraag: “Hoe maak je werk van je marketing als je ambulant werkt en de hele dag onderweg bent?” Een interessante vraag! Niet alleen voor ambulant werkende pedicures, maar eigenlijk voor iedereen die weinig tijd heeft voor de marketing van zijn of haar onderneming. De korte versie van mijn antwoord? Door te automatiseren en uit te besteden.

 

Helemáál niks doen aan marketing is er niet bij. Het gaat tenslotte om jouw bedrijf en jij kent dat bedrijf het best. Maar als je weinig tijd hebt dan zou je marketingtijd vooral in de voorbereiding en monitoring moeten gaan zitten – niet in de uitvoering. Ik weet best dat het soms verleidelijk is om dingen ‘even’ zelf te doen, maar vergeet vooral niet dat je een nagelstylist bent en geen marketeer. Focus op waar je goed in bent en waar je de meeste waarde toevoegt.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Als je straks mooie resultaten wilt zien, dan is een goede voorbereiding essentieel. Die voorbereiding zal er niet zozeer voor zorgen dat je marketing minder tijd gaat kosten, maar als je hem overslaat heeft je marketing in het geheel geen zin. En dat is áltijd zonde van je tijd – helemaal als die schaars is.

Stel daarom eerst een overtuigende propositie op, door de volgende drie vragen te beantwoorden:

  1. Op welke doelgroep(en) richt je je?
    2. Welke problemen los je op voor die doelgroep(en)?
    3. Wat maakt jouw bedrijf daarin uniek?

Heb je geen tijd om dit zelf uit te werken? Ga dan eens om tafel met een ondernemerscoach of een goede marketeer. Ben je eruit? Top, dat was al het halve werk!

Leg een solide basis

Wanneer je promotie straks op gang begint te komen, zul je zien dat het erg lastig is om potentiële klanten in één keer ergens van te overtuigen. In een Facebookbericht, krantenadvertentie of op een flyer heb je simpelweg niet genoeg ruimte om alle vragen en koopbezwaren van een potentiële klant weg te nemen.

Je doelgroep voor meer informatie rechtstreeks doorsturen naar je salon is ook weer zo wat. Niet alleen is dat voor jou onhandig, die stap is voor je potentiële klanten vaak simpelweg te groot. Wat je wél kunt (en moet) doen, is geïnteresseerden doorsturen naar de digitale versie van je salon; je website. Tijd dus om eerst eens een solide basis te leggen in de vorm van een overtuigende bedrijfswebsite.

Website en onderhoudscontract

Om het meeste uit je tijd te halen, laat je die website bouwen door een professioneel bureau. Vergis je niet, de realisatie van een website is pas het halve werk. Daarom sluit je ook direct een onderhoudscontract af voor onderhoud, updates en optimalisatie. Zo blijft je website up-to-date, veilig en goed vindbaar, zonder dat het je tijd kost.

Een belangrijke tip voor je website: denk vanuit de gebruiker. Focus niet teveel op ingewikkelde behandelnamen en je persoonlijke levensverhaal, maar verplaats jezelf echt in de bezoeker. Die is niet op zoek naar ‘Bianca’s Deluxe Nail Treatment’, maar wil simpelweg prachtige nagels die ook nog eens lang intact blijven. Ook komt ze niet op je website om over je gezin en huisdieren te lezen, maar juist om te ontdekken wat maakt dat jij háár zo goed kunt helpen.

Automatiseer

Een fatsoenlijke website zal vanzelf al wat bezoekers trekken. Een klein deel van die bezoekers zal uit zichzelf contact met je opnemen. Dat is alvast mooi meegenomen. Een groter deel van de bezoekers zal echter nog wat duwtjes in de rug nodig hebben. Dat jij hier geen tijd voor hebt is geen enkel probleem. Dit kun je prima laten automatiseren.

Retargeting advertenties

Ten eerste laat je het marketingbureau eenmalig een aantal ‘retargeting’ advertenties instellen voor Facebook en Instagram. Dit zijn advertenties die enkel worden weergegeven aan personen die je website (of een specifieke pagina op je website) bezocht hebben in, laten we zeggen, de laatste 30 dagen. Deze manier van adverteren is goedkoop en effectief. Je richt je tenslotte alleen op je websitebezoekers, een relatief kleine doelgroep. Daarnaast weet je op voorhand al dat iedereen die de advertenties te zien krijgt ook daadwerkelijk geïnteresseerd is. Anders hadden ze je website niet bezocht. Retargeting advertenties kun je in principe oneindig laten doorlopen. Ze worden alleen weergegeven na een bezoek aan je website en blijven zodoende altijd relevant. Zo wordt elke bezoeker voortaan automatisch aan je bedrijf herinnerd, zonder dat het je ook maar één seconde tijd kost. Je eerste marketingautomatisering? Check!

Automatische e-mails

Geïnteresseerden op je website krijgen is natuurlijk stap één. Voor een groot deel van de bezoekers zal de stap om direct een afspraak te maken echter nog te groot zijn. Deze bezoekers kun je opwarmen met een aantal interessante, informatieve e-mails. Die e-mails verstuur je natuurlijk niet telkens handmatig – wie heeft daar de tijd voor? – in plaats daarvan stel je ze één keer op laat je er een automatische e-mailserie van maken. Zo kunnen bezoekers hun e-mailadres achterlaten en ontvangen ze om de zoveel tijd automatisch een e-mail van je. In de laatste paar e-mails uit de serie doe je de bezoeker een concreet voorstel om een afspraak te maken. Zo worden je bezoekers automatisch overtuigd, zelfs wanneer je niet eens aan het werk bent. Ook dat is alvast mooi meegenomen!

Uitbesteden

Tot zover hebben we een mooi fundament gelegd. Hier gaat wel wát tijd inzitten, maar straks bespaart dit je nog enorm veel meer tijd. Maar dat is niet het enige goede nieuws: alles wat nu volgt hoeft je zelfs helemaal geen tijd meer te kosten. Tijd om het een en ander uit te besteden!

Google Ads

Via Google zul je vanzelf al wat bezoekers krijgen, maar echt goed scoren op de relevante zoektermen is zo eenvoudig nog niet. De oplossing? Google Ads! Laat je marketingbureau een Google Ads campagne opzetten voor de belangrijkste onderdelen van je website, zodat je automatisch goed gevonden wordt. Let op, Google Ads campagnes dienen in de regel eerst zo’n drie maanden flink geoptimaliseerd te worden voordat ze een optimaal resultaat geven. Daarna is het verstandig om een klein onderhoudscontract af te sluiten voor het maandelijks finetunen van je campagnes. Doordat je advertenties enkel worden weergegeven wanneer iemand naar een vergelijkbaar onderwerp zoekt, blijven ze áltijd relevant. Daarom kan je campagne voor onbepaalde tijd blijven doorlopen. Zo realiseer je automatisch een constante stroom van geïnteresseerde bezoekers.

Facebook/Instagram Ads

Op Facebook worden je advertenties niet getoond op basis van een concrete zoekopdracht, maar juist op basis van interesses en gedrag. Waar men in Google al letterlijk zoekt naar wat je te bieden hebt, richt je je op Facebook juist op mensen waarvan de káns groot is dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dit maakt Facebook bij uitstek het kanaal om in korte tijd veel zichtbaarheid te genereren. Waar je Google advertenties altijd relevant blijven, leent Facebook zich het best voor losse campagnes. Laat je marketingbureau daarvoor wat mooie landingspagina’s optuigen en hier door middel van Facebook Ads zoveel mogelijk relevant verkeer naartoe sturen, terwijl jij nog wat nieuwe klanten behandelt.

Artikelen en blogberichten

‘Content is king’ als we menig marketingblog mogen geloven. Als je het mij vraagt is dat wat overtrokken. Maar een blog met waardevolle artikelen kan zeker een mooie asset zijn. Het duurt vaak even voordat je resultaat gaat zien, maar wanneer je na verloop van tijd een verzameling van mooie artikelen hebt samengesteld, blijven die zonder verdere inspanning járenlang hun werk doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je op korte termijn niks aan je blogs kunt hebben. Integendeel! Door nieuwe artikelen bijvoorbeeld te delen op social media trek je direct bezoekers naar je website, die door de Facebook-pixel geregistreerd worden als ‘geïnteresseerden’. Dat is erg waardevol. Niet alleen worden deze personen daarna namelijk automatisch benaderd door je retargeting-advertenties, in de toekomst kunnen zij nu ook meegenomen worden in een doelgroep voor je Facebook advertenties. En oh ja, het schrijven van je blogs laat je gewoon over aan een tekstschrijver!

Meten is weten

Nu zo goed als alles voor je gedaan wordt, houd je een hoop tijd over voor het behandelen van je (nieuwe) klanten. Klein nadeel: je hebt geen goed zicht meer op je marketingprestaties – als je dat überhaupt al had. Zorg er daarom voor dat er vanaf het begin zoveel mogelijk gemeten wordt. Hoeveel bezoekers worden er getrokken per kanaal? Hoeveel van die bezoekers nemen contact op of maken een afspraak? Hoeveel van die bezoekers hebben de website al eens eerder bezocht? Maar vooral ook: Wat kost het en wat levert het op?

Hiervoor kun je een zogenaamd dashboard laten opstellen. Je kunt dat zien als het dashboard van je auto: een interface waarin je in één oogopslag kunt zien hoe alle onderdelen presteren en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn. Zo kun je op elk moment zien wat je marketing doet en daarop snel de juiste beslissingen nemen. En vòila, waar je voorheen telkens moest nadenken over losse acties, heb je nu een gestroomlijnde marketingmachine die je eenvoudig kunt monitoren. Zelfs als je de hele dag op pad bent om klanten te bezoeken!