De meest gemaakte marketingfout bij nagelsalons

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Onze marketinggoeroe Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl. Hij geeft je in Prof Nail handige tips om je marketing een beetje op te boosten en ook online vind je wat extra tips.
Dit keer: De meest gemaakte marketingfout onder nagelstudio’s…

“Wat is de meest gemaakte marketingfout onder salons?” Een veelgehoorde vraag, maar het is niet eenvoudig om zomaar de meest gemaakte fout aan te wijzen, in de praktijk zie ik namelijk een hele hoop fout gaan: websites die niet gevonden worden, Facebookberichten zonder likes, een nieuwspagina waarvan het laatste bericht alweer een jaar oud is… je kent het wel. Toch wist ik, na even denken, al gauw dat ik maar één juist antwoord kon geven.

Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen. De meest gemaakte marketingfout onder nagelsalons is dat de belangrijkste stappen worden overgeslagen en dat er direct aan promotie begonnen wordt. Salons laten zich daarbij vaak leiden door de trends: ze plaatsen een video op Facebook, een foto op Instagram en ze voegen een blog toe aan hun website omdat een marketing-guru zegt dat een bedrijf tegenwoordig móet bloggen om succesvol te zijn.
Je kunt je salon wel gelijk beginnen te promoten, maar als de basis van je marketing nog niet goed is dan zul je nooit het optimale resultaat halen.

Hoe het wél moet

Voordat je enthousiast aan je aan promotie begint, moet je eigenlijk eerst de volgende stappen eens goed doorlopen.

Stap 1: Kijk wat jou uniek maakt
Wat is het DNA van je salon? Op welke tak van de sport richt je je? Is je doelgroep jong of wat ouder? Is je salon heel toegankelijk, of juist heel chic? En denk eens goed na over wat jouw sterke punten zijn. Is dat misschien je locatie? Of zijn het je specialisaties, die geen andere nagelsalon in de wijde omgeving heeft? Misschien richt je je op het hogere segment, of misschien ben je juist heel betaalbaar. Er bestaat hierbij geen goed of slecht, maar het is wel belangrijk dat je ontdekt waarin jij verschilt van alle andere salons. Als dit voor jou nog niet duidelijk is, hoe kun je dan van een cliënt verwachten dat hij of zij straks voor jou kiest?

De andere stappen lees je in het septembernummer van Prof Nail.