‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Nu het coronavirus langzaam meer grip krijg top onze samenleving, nog even het artikel dat afgelopen mei in ProfNail heeft gestaan. Een gewaarschuwd mens, telt voor twee…

 

In rap tempo lijkt alles anders, als het coronavirus als grote tegenstander van de mens ons land binnensluipt. Flink wat maatregelingen zorgen ervoor dat de gehele beautybranche op z’n kop staat. Voor veel salons is het onmogelijk op de afstandsregel van 1,5 meter in acht te nemen met de sluiting van vele salons als gevolg. Maar hoe gaan stylisten hiermee om? Is het mogelijk om er ondanks alle narigheid een positieve draai aan te geven? Wij kletsen bij met drie beautyondernemers die in deze moeilijke tijden juist mooi nieuwe kansen ontdekken en deze graag met je delen…

Denise Beekvelt, floormanager, schoonheidsspecialist en visagist bij Rein Cityspa Amsterdam

Alweer acht jaar maakt Denise Beekvelt (29) deel uit van het team van Rein Cityspa Amsterdam. Haar gedrevenheid en passie voor het vak zorgt ervoor dat ze inmiddels naast de vele visagie- en schoonheidsbehandelingen die ze er verzorgt als floormanager het team aanstuurt. Dat laatste blijkt haar enorm goed af te gaan. Er is niets dat haar zomaar van haar stuk brengt, zelfs de coronacrisis niet. Sterker nog: Denise ziet tal van kansen waarmee ze haar team oppept om er samen het beste uit te halen…

Start met een brainstorm

“Het sluiten van deuren hebben wij uit eigen initiatief gedaan omdat de gezondheid en veiligheid van onze werknemers en klanten voorop staat. We zijn met het team bij elkaar gaan zitten voor een brainstorm. Hoe gaat we dit aanpakken? De brainstorm heeft geleid tot mooie, nieuwe kansen waar we de komende periode mee aan de slag kunnen.”

Houd klanten op de hoogte

“Allereerst hebben we onze klanten op de hoogte gesteld van de veranderingen middels een nieuwsbrief. Hierin hebben we verwoord hoe de situatie voor onze onderneming is en uitgelegd dat we de komende tijd geen behandelingen uitvoeren. Uiteraard hebben we klanten in deze periode hard nodig en daarom hebben we nadrukkelijk om steun gevraagd. Denk aan: giftcards, een extra presentje en advies op afstand.”

Wees er voor elkaar

“In deze moeilijke tijden merk je dat mensen er voor elkaar willen zijn. We zien dat mensen pakketten samenstellen om mensen in de zorg een hart onder de riem te steken. Waar ze normaal gesproken eerder denken aan een bloemetje of een kaart, attenderen wij ze erop dat ze ook een giftcard kunnen geven. Je steunt hiermee niet alleen de mensen in de zorg, maar ook de plaatselijke ondernemer.”

Bedenk creatieve oplossingen

“Normaal gesproken staan wij de hele dag vol met behandelingen. Het is nu juist belangrijk om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen. Ondanks dat wij geen webshop hebben, zijn we door deze crisis wel online gegaan. Hoe we dat aanpakken? We communiceren via social media, telefoon en mail welke producten we op voorraad hebben staan en wat we kunnen verzenden. Zo zorgen we ervoor dat mensen ook vanuit huis kunnen bestellen.”

Voer een deurbeleid

“Ondanks dat de behandelingen niet doorgaan, is onze winkel nog wel open. Echter gelden hier wel strenge maatregelen. In de winkel houden we een deurbeleid aan en hanteren we hygiëneregels. Zo laten we niet meer dan twee klanten tegelijk binnen en let het personeel op diverse hygiëneregels waar we ons aan houden.”

Werk met aangepaste openingstijden

“We merken dat het in de winkel vanwege de stop op behandelingen en de strenge maatregelen minder druk is. Daarom hebben we gekozen voor aangepaste openingstijden. Daarnaast zijn we niet met meer dan twee meiden tegelijk in de winkel, die op gepaste afstand van elkaar hun werk doen.”

Spreek waardering uit naar klanten

“Besef dat dit ook voor klanten een moeilijke tijd is. En nog belangrijker: als ze een product bestellen of naar de winkel komen, dit vaak gebeurt omdat ze jou willen steunen. Spreek een blijk van waardering uit naar je klanten. Reageer op alle hartverwarmende reacties op social media of de mail. Dat siert jou als ondernemer en zorgt ervoor dat mensen straks ook weer met een goed gevoel terugkomen.”

Advies op afstand

“Help je klant op een andere manier op weg, dit kan bijvoorbeeld door advies te geven op afstand. Zo geven wij huidadvies op afstand. Hoe we dat doen? We vragen klanten om een duidelijke foto van het gezicht te maken inclusief een beschrijving van waar ze op dit moment behoefte aan hebben. Deze informatie kunnen ze naar ons mailen en op basis daarvan geven wij een huidadvies op maat. Samen met de klant bekijken we de beste optie, zodat zij de producten thuis kunnen gebruiken.”

Do it yourself pakketten 

“Een kans waar wij op inspelen: we bieden klanten do it yourself pakketten aan. Zo kunnen klanten thuis aan de slag met een manicure of pedicure. Opvallend is ook de stijging in vraag naar kindernagellak. Dit is een mooie manier voor klanten om hun kinderen thuis te vermaken vanwege de sluiting van de scholen.” 

Blijf actief

“Stilstand is achteruitgang, dus laat van je horen! Door juist in deze periode ook actief je klanten te blijven benaderen, denken ze na deze vervelende periode ook aan je terug. Het is vooral belangrijk dat jij als ondernemer positief blijft. Deel een foto van het team of een mooie quote. Wij gebruiken nu met regelmaat de hashtag #supportyourlocalstore. Hiermee willen we mensen bewust maken van het feit dat je juist in deze tijden de plaatselijke groenteboer meer steun kan gebruiken dan de supermarkt om de hoek.” 

Ga op zoek naar bijscholing

“Denk ook eens na over bijscholing. Zeker nu het wat stiller is doordat behandelingen niet kunnen worden uitgevoerd is dit een mooi moment om te focussen op groei. Een tip: in diverse Facebookgroepen worden ook gratis webinars aangeboden en trainingen die je kunt volgen. Ga op zoek naar een bijscholing die bij jou past.”

Focus op de toekomst

“Belangrijk in tijden als deze is: focus je op de toekomst. Juist doordat het wat stiller is, is er genoeg tijd en ruimte om na te denken over wat je hierna wil bereiken. Wat is jullie toekomstvisie? Maak daar samen een mooie uitwerking van en zorg dat je daar de komende periode op gaat focussen.”

Floor Kliffen, eigenaar Cotton Spa

In tien leerzame jaren als ondernemer heeft Floor Kliffen (29) een bijzonder beautybedrijf opgericht: Cotton Spa. Sinds de start van haar spa, twee jaar geleden, is ze maar liefst in ruimte vergroot van 20 naar 200 vierkante meter. En opent ze een nieuwe vestiging in Amsterdam. Zij weet inmiddels als geen ander wat gedrevenheid en het zien van kansen met je bedrijf kan doen. Zo weet ze ook het coronavirus te verslaan en mooie nieuwe kansen te benutten die ze graag met je deelt….

Informeer je klanten 

“Gezondheid staat in ons bedrijf centraal. Toen de situatie rondom het coronavirus het niet meer toeliet om een gepaste afstand te bewaren tussen onze werknemers en klanten, hebben we de deuren van Cotton Spa gesloten. Gelukkig bereik ik via drie zakelijke Instagramaccount zo’n 5.000 mensen die ons volgen. Door veel op story’s te plaatsen hebben we onze doelgroep snel kunnen informeren.”

Laat van je horen

Wat ik zelf heel belangrijk vind in een periode als deze, is dat je als bedrijf van jezelf blijft laten horen. Wij geven elke ochtend een online training waarbij we laten zien hoe ons team momenteel werkt. Niet meer vanuit de salon, maar aan de keukentafel, op de bank of zelfs in bad. Ook wij zijn maar mensen en we staan niet stil. We gaan altijd door.”

Stuur doelgerichte mailings

“Wij sturen mailings via Mailchimp en daarin voorzien wij onze klanten van alle informatie. Daarbij kun je denken aan: hoe mensen hun huid thuis kunnen verzorgen, nieuwtjes over de salon, een kleine attentie voor klanten. Tip: maak je nieuwsbrieven zo persoonlijk mogelijk en niet te lang. Verzend je bericht op de juiste tijdstippen, ‘s ochtends vroeg of tussen 17.00 en 18.00 uur in de avond. Vermeld altijd je social media kanalen, zodat klanten je kunnen gaan volgen. En zorg dat ze zich kunnen afmelden, anders kan dit irritatie opwekken. Wij verzenden eens per week of twee weken een mailing.”

Maak tutorials

“Ondanks dat je salon gesloten is, vinden mensen het wel leuk om je te blijven zien. Bovendien is het goed om de connectie met je klant te houden. In tutorials, ofwel vlogs, kun je klanten laten zien hoe ze thuis aan de slag kunnen gaan met jouw producten. Producten die ze via de webshop kunnen bestellen. Zo bied je ze de mogelijkheid om niet stil te zitten, maar zichzelf te blijven verzorgen. Ben je niet van de video? Schrijf dan een blog waarin je klanten uitleg geeft. Waarom gebruik je een product? Waarom is het zo goed om dit aan te brengen?”

Deel jouw kennis

“Het meest belangrijke in ons beroep: kennis delen. Doordat jij dieper ingaat op de werking van een product krijgen klanten vanzelfsprekend meer vertrouwen in jouw kennis en expertise. Zo behoud je klanten, maar zorg je tegelijk ook voor nieuwe klanten.”

Zet jezelf online op de kaart

“Als ondernemer is dit hét moment om jezelf online op de kaart te zetten. Maar gebruik deze stillere periode ook om aan de lange termijn te werken. Schrijf nu alvast berichten voor social media die je op een later moment kunt gebruiken. Zorg dat je een buffer hebt met content, plan deze in op social media, zodat je hier op een later moment geen omkijken naar hebt. Je online business draait door terwijl jij bezig bent in de salon, dat is toch geweldig!”

Spijker je team bij

“Deze periode leent zich ook uitstekend om zaken die zijn blijven liggen op te pakken. Zo hebben wij een paar nieuwe behandelingen geïntroduceerd waarvan sommige dames nog een training moeten volgen. Het is fijn dat nu het team thuis zit, ze in hun natuurlijke habitat de training kunnen volgen, zodat we straks als we opengaan nog harder kunnen knallen!”

Kom je klant tegemoet

Het grootste advies dat ik elk bedrijf wil meegeven: kom je klant tegemoet. Stuur een berichtje naar je klant dat ze deze week een cadeaubon kunnen kopen met een kleine korting die ze na opening kunnen inleveren. Als een soort tegemoetkoming. Je kunt daarbij aangeven dat ze op deze manier jou helpen aan een beetje omzet en jij ze kunt garanderen dat ze nog een fijne behandeling tegoed hebben. Een cadeaubon kun je trouwens heel makkelijk digitaal maken in een programma als Canva. Er komt geen papierwerk of verzendkosten bij kijken, dus dat scheelt je als ondernemer veel tijd.”

Daisy Verbrugge, huidspecialist Anti Aging Center Sylvia van Kuijk in Wormer en manMAN Skin Body & Care for Men in Amsterdam.

Van zes dagen werken in de week naar thuis op zoek gaan naar creatieve oplossingen. De impact van het coronavirus is zeker voelbaar voor de 35-jarige Daisy Verbrugge. Maar deze crisis laat haar passie voor haar werk niet in de weg staan. Het lijkt wel of haar creativiteit het letterlijk van haar overneemt. Zo bedenkt ze van alles om maar bezig te blijven en zich positief in te zetten voor de twee bedrijven waar ze met zoveel plezier voor werkt. 

Omarm de online wereld

“Al voordat de overheid het besluit nam om salons te sluiten, hebben wij uit gezond verstand gekozen om preventief dicht te gaan. Dan besef je ineens hoe blij we mogen zijn met de online wereld waarin we leven. Binnen no time waren onze klanten telefonisch, per mail of via social media op de hoogte.”

Vergeet je producten niet

“Juist in deze tijd is het slim om ‘vergeten producten’ onder de aandacht brengen. Je kunt dan eerder aan oogcrème denken om je aandacht aan te geven dan een dagcrème. Dat stimuleert de verkoop in positieve zin.”

Bouw een webshop

“Het is goed om te ontdekken wat er nog meer kan. Ik ben heel blij dat ik heb ontdekt wat een webshop voor onze bedrijven kan betekenen, dat zie ik echt als een kans! Doordat ik nu meer tijd heb, ben ik online gaan uitzoeken hoe ik een webshop kan starten. Ik ben creatief en altijd bezig met hoe iets eruit komt te zien. Door het te doen, heb ik veel geleerd. Met als gevolg: een mooi nieuwe webshop.”

Re-Boost van de salon

“Nu je in de salon geen klanten ontvangt, is dit een mooie periode voor een re-boost van de salon. Is het schilderwerk aan vervanging toe? Of bekijk de salon eens vanuit de ogen van een klant. Ga eens zitten op de stoel van jouw klant en laat alles om je heen eens goed op je inwerken. Zit de stoel eigenlijk nog wel lekker? Hangt alles nog goed? Zitten er geen scheuren in het plafond? Dit is een mooi moment voor een opknapbeurt van de salon.”

Help een ander

“In een moeilijke tijd als deze is het extra belangrijk dat je loyaal bent naar een ander. Wij hebben ons opgegeven om verpleegkundigen een hart onder de riem te steken via www.opstekervoordezorg.nl. Op dit platform kun je bijvoorbeeld een facial, manicure of pedicure aanbieden aan mensen die zich hard maken voor de zorg. Zij krijgen geheel vrijblijvend een behandeling als de gezondheid het weer toelaat om salons te bezoeken. Je kunt het zien als een opkikkertje!”

Doe mee aan webinars

“Tevens is dit ook weer een mooi moment om stil te staan bij zelfstudie. Je duikt weer even in de lesstof. We doen regelmatig trainingsdagen en hebben vanwege de crisis een eerste online seminar gevolgd. Dat is leuker dan ik had verwacht. Je zit samen in een groep, luistert naar de informatie en kan tussendoor vragen stellen. Één van onze leveranciers zit bijvoorbeeld in Brabant en we beseffen eigenlijk nu pas wat voor kansen dit biedt voor de toekomst. Een webinar is namelijk efficiënter voor iedereen.”

Adverteer op de juiste manier

“Wij plaatsen maandelijks een advertentie in de kleine glossy Bruist die verspreid wordt in winkels. We zijn nu al bezig met een volgende advertentie die we willen gebruiken om in te gaan op de coronacrisis. Dat hoeft niet lang te zijn, maar het is wel belangrijk dat je mensen laat weten dat je na deze periode weer voor ze klaarstaat.” 

Gebruik humor

“Vooral in deze tijden is het belangrijk dat je boodschap af en toe ook wat humor bevat. Voor klanten is het ook niet leuk als je alleen maar over producten praat. Soms mag het ook wel wat ‘luchtiger’ zijn. Wij merken ook echt dat als we humor in onze berichten plaatsen, dat het helemaal opleeft. Het allerbelangrijkste is: laat van je horen!”

 Wees creatief met je tijd

“Ten slotte wil ik mensen aanmoedigen om creatief om te gaan met de tijd die je hebt. Nu kun je dingen voorbereiden voor als het straks weer druk mag worden in de salon. Een uniek moment, dus geniet er voluit van.”