6 vragen aan Jessica Scholten over de Coronacrisis

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het zijn onzekere tijden voor iedereen. Zo ook voor Jessica Scholten. We vroegen haar hoe zij omgaat met deze Coronacrisis, naar ‘Lakwerk to the rescue’ en hoe ze zichtbaar blijft voor klanten.

Vond je het lastig om Lakwerk te sluiten?

Ik vond het persoonlijk heel erg lastig. Je hebt niet alleen met je zelf te maken, maar ook met 23 nailtechs die op het moment dat LAKWERK dicht is niet meer kunnen werken en dus ook geen inkomsten hebben. Maar de gezondheid van onze nailtechs en klanten staan voorop, en daardoor was er eigenlijk maar één juiste beslissing en dat was de deuren dicht doen (dit was voor de officiële maatregelen, red). In een nagelsalon is het onmogelijk om een afstand te houden van je klant met 1,5 meter er tussen, sterker nog je raakt elkaar aan, en niet alleen dat, we zitten ook dicht naast elkaar. Normaal natuurlijk heel gezellig, maar in deze situatie onverantwoord.

 

Waar heb je het meeste last van?

Persoonlijk vind ik de onzekerheid het lastigste, dat je niet weet waar je aan toe bent en hoelang dit gaat duren. Vragen van zowel onze nailtechs als klanten waar je geen antwoord op hebt. Daarnaast voelde voor mij de deuren sluiten als een soort van falen, waar ik natuurlijk zelf niets aan kan doen, maar dit gevoel gaf het mij wel.

Wat heb je bedacht om ‘gezien te blijven’ in deze situatie?

Naast het feit dat we natuurlijk kosten hebben die door blijven lopen in deze periode en dat je deze wilt kunnen blijven betalen, wil je ook je klanten helpen die nu, doordat ze niet bij ons kunnen komen, met bijvoorbeeld gelpolish op hun nagels zitten waarvan ze zelf niet weten hoe ze het eraf moeten halen. Of gewoon graag hun nagels willen verzorgen en zichzelf nieuwe skills willen aanleveren zodat ze in deze tijd hun nagels kunnen blijven onderhouden. Vanaf dat LAKWERK open is doen we natuurlijk al heel veel aan social media en hebben we een hele actieve community op ons @lakwerk account. We blijven doorgaan om onze klanten te inspireren en te verrassen, zodat wanneer we weer open zijn ze niet kunnen wachten om weer bij onze geweldige nailtechs hun nagels te laten doen.

Vertel eens over Lakwerk to the rescue?

Dit is een besloten Instagram page waarvoor mensen een kaartje kunnen kopen en toegang krijgen tot een maand lang tips/tricks/lakwerksecrets/inspiratie/productinfo en vier live sessies van een uur waarbij we ze zoveel mogelijk kennis overdragen aan onze klanten maar ook nailtechs. We vinden het altijd erg belangrijk om kennis over te dragen zodat mensen weten wat er allemaal bij komt kijken en hoe ze het beste resultaat kunnen bereiken, ook al ben je geen nailtech.
Het idee is eigenlijk ontstaan uit het feit dat we dachten onze klanten moeten nu minimaal drie weken zonder ons, dit zijn mensen die houden van mooie nagels, hoe kunnen we er nou voor zorgen dat ze deze drie weken mooie nagels hebben en wat hebben ze daarvoor nodig? Waarbij we bij het begin beginnen en ze alle basis info geven die ze nodig hebben. We zijn nu aangekomen bij hoe je je nagels mega strak kunt lakken met normale nagellak en welke tips & tricks moet je hierover weten! Volgende week gaan we een stapje verder en gaan we ook met nailart aan de slag.

Hoe blijf je positief en zorg de ervoor dat klanten weer terugkomen?

Ik blijf positief om te bedenken dat er altijd wel een oplossing te vinden valt en te kijken naar de mogelijkheden in plaats van de negatieve kanten. We blijven vooral heel actief op social media. Dit deden we natuurlijk al, maar nu hebben we het een andere invalshoek gegeven. We zijn minder aan het laten zien wat we allemaal in de salon doen (want die zijn nu natuurlijk gesloten), maar laten we zien wat er eigenlijk allemaal nog meer achter LAKWERK zit en hoe wij het vak zien. Ik merk dat we meer dan ooit bezoekers hebben op onze Instagram en ik denk dat je juist hier ook nu veel gebruik van kan maken omdat zoveel mensen op hun telefoon zitten. We blijven door social media een connectie houden met onze klanten en geven ze constant updates over de situatie. We zien ook dat de klanten heel betrokken zijn en niet kunnen wachten totdat we straks weer open zijn.

Heb je een tip voor collegastylisten?

Voor mij is het ook een hele nare situatie, we moeten LAKWERK alive proberen te houden, want alle kosten lopen natuurlijk gewoon door en daarnaast kan ik zelf natuurlijk ook geen shoots, events en klanten doen. Ik probeer niet te veel in deze onzekerheid te gaan hangen, maar juist de tijd die ik nu ‘over’ heb te gebruiken om alles te doen waar ik normaal gesproken niet aan toe kwam. Mijn eigen website updaten, bedenken waar ik echt blij van word, mezelf een nieuwe skill aanleren, of dat andere businessplan verder uitwerken. Nu heb je tijd om deze plannen uit te werken. Wat ik zelf heb gedaan is een lijst maken met dingen die ik nog heel graag wil doen, zowel privé als werk en die pak ik elke dag erbij en daarvan probeer ik er wat van af te vinken. En wellicht kom je er wel achter dat je bepaalde dingen straks meer wilt gaan doen omdat je daar heel blij van werd en andere dingen juist helemaal niet meer.