7 tips voor een succesvolle nagelsalon

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Hoe zorg je ervoor dat je nagelstudio een groot succes wordt (of blijft)? Met deze 7 tips en eye openers zul je zien dat dit eigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.

1. Kwaliteit vs kwantiteit
Je ziet veel salons die gaan voor ‘more is more’. Als een soort lopendebandwerk worden klanten door een behandeling gejaagd om nog nawapperend met natte nagellak weer buiten te staan. Uh no, kijk hier vooral niet naar. Mensen gaan voor kwaliteit, een gezellig praatje en oh zo belangrijk, hygiëne. Niemand zit op een gezellig schimmelnageltje te wachten. Hoe goedkoop de salon ook werkt.

2. Sta open voor verandering
Durf met een open blik naar je salon en je behandelingen te kijken. Je kunt mystery guests inhuren (of via via iemand te vragen) om eerlijk naar je werkwijze te kijken. Bedrijfsblindheid komt namelijk ontzettend vaak voor. Je denkt dat jouw salon helemaal ‘on top’ is, maar toch zijn er misschien kleine foutjes ingeslopen. Jezelf niet voorstellen aan nieuwe klanten, een behandeling iets te snel afraffelen of zoiets kleins als een kopje koffie of thee aanbieden. En misschien vindt een klant het wel helemaal niet fijn dat je keihard ‘The best of André Hazes’ hebt aanstaan, waar jij zo intens van geniet.

3. Feedback van klanten negeren
Facebook kan een geweldige pro zijn voor je bedrijf, maar uiteraard kun je ook klachten over je salon krijgen. Negeer dit niet! Probeer je niet direct aangevallen te voelen en reageer hier op een luchtige en rustige manier op. Vaak willen klanten alleen gehoord worden en op deze manier zorg je dat deze ‘klacht’ geen eigen leven gaat leiden. Stel altijd voor om contact op te nemen zodat jullie er samen uit kunnen komen.

4. Blijf up-to-date
Als je je diploma nagelstyling behaald hebt, betekent niet dat je alles weet. Het echte werk leer je uiteraard pas in de praktijk, maar zorg ook dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, producten en marketing skills. Kennis is macht, want je bent nooit uitgeleerd. Klanten waarderen het ontzettend als jij de kennis van de producten (en bijvoorbeeld nagelaandoeningen) hebt en ze kunt adviseren over de laatste trends op fashion- en nagelgebied.

5. Kijk naar je openingstijden
Mensen hebben het al druk genoeg. Werk, kinderen uit school halen, naar 101 clubjes brengen en weer ophalen, boodschappen doen… Dat beetje me-time schiet er dan vaak bij in. Hoe fijn is het dan als je wanneer de kids op bed liggen nog wel even naar de nagelsalon kunt gaan. Even ontspannen en met prachtige nagels weer de deur uitgaan. We leven nou eenmaal niet meer in een ‘9 to 5’ wereld en daar kun jij als nagelstylist best even op inspringen. Nee, je hoeft echt niet dagelijks tot ‘s avonds laat in je salon te werken, maar een beetje variatie in je openingstijden is ontzettend klantvriendelijk!

6. Verkoop
Jij bent de expert, dus jij bent de perfecte persoon om klanten aan te bieden wat ze nodig hebben. Of dit nu een handcrème is, een kleur lak of een mooi sjaaltje in de nieuwste winterkleuren… Jij. Kunt. Verkopen! Het hoeft echt niet veel ruimte in te nemen. Een klein tafeltje of kastje met leuke gadgets waar je tijdens een behandeling aan kunt refereren. Wees niet bang dat je iets opdringt. Nee heb je, ja kun je krijgen.

7. Maak gebruik van een spaarsysteem
Klanten houden van punten sparen. NIet voor niets werken grote bedrijven als Starbucks, H&M en Hema ook met een spaarsysteem. Zo spaar je bij de koffieketen voor een gratis kopje koffie bij een volle kaart, krijg je korting bij de H&M bij zoveel honderd punten en ook bij de Hema krijg je iets leuks als je genoeg hebt gekocht. Je bindt op deze manier klanten aan je toko en dat wil jij natuurlijk ook. Een gratis behandeling bij tien bezoekjes, een mooie lak bij vijf manicurebehandelingen of gewoon een lekkere korting als je een nieuwe klant meeneemt. Echt waar, het helpt.