7 tips voor een succesvolle december

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het is alweer half november en voor je het weet is het Kerst. Omdat december de drukste maand van het jaar is en je je echt geen zorgen hoeft te maken over die lege agenda, geven we je hier wat overige tips om het meeste uit de feestelijke december te halen.

Maak een fotowand!
We houden nog steeds allemaal van een goede selfie, dus ga mee met deze hype. Creëer een feestelijke muur met traditionele versieringen en een leuke boodschap. Vraag klanten om ervoor te poseren en een selfie te maken (of jij maakt natuurlijk een leuk kiekje) en roep een # in het leven. Een lekker glaasje bubbels erbij doet het ook altijd goed. Het resultaat? Gezellige aankleding in je salon en uiteraard gratis reclame via social media!

Verhoog je omzet
Een van je doelen in december is om je omzet te verhogen. Dit zal niet gebeuren als je zelf geen actie onderneemt. Je klanten zijn zelf ook allemaal op zoek naar leuke cadeau-ideeën en inspiratie  en onthoud: mensen kopen niet wat ze nodig hebben, maar wat ze willen hebben.
Verleid ze daarom met extra hebbedingetjes (sieraden, producten) in mooie kant-en-klare cadeauverpakkingen en maak speciale pakketten met behandelingen (gratis wenkbrauwen verven bij een uitgebreide manicure) en cadeaubonnen en maak hier ook mooi ingepakte cadeaus van. Promoot dit uiteraard ook op je Facebookpagina.

Doe als de supermarkt
Leg bij de kassa een mandje met hele kleine ‘schoencadeautjes’, zoals kindernagellak. Makkelijke meeneemproducten die klanten toch nog even snel meepakken bij het afrekenen.

Vraag en aanbod
Het creëren van schaarste is een krachtig hulpmiddel om producten aan de man te brengen. Want als het op is, wil je het misschien nog wel meer hebben. In de laatste week voor Kerst laat je op Facebook wat populaire items zien en zet erbij: wacht niet te lang, nog maar twee pakketten verkrijgbaar… Je zult zien dat het werkt.

Pimp je salon
Laat jezelf lekker gaan met de aankleding van je salon. Less is niet altijd more. Maak het gezellig met een leuke playlist, maak gepersonaliseerde versieringen en serveer lekkere hapjes en drankjes (speciale kerstcocktails bijvoorbeeld). Het is feest! En dat mag je uitstralen. Heb je een etalage? Maak er dan helemaal iets gezelligs van. Kijk af hoe grote warenhuizen het doen. Ieder jaar staan mensen verwachtingsvol te kijken als de etalages van bijvoorbeeld De Bijenkorf worden onthuld. Een betere reclame kun je je niet wensen. Maak er iets moois van, zodat mensen, ook als de salon gesloten is, even stoppen om te kijken wat voor moois je hebt. Geen inspiratie? Vraag het dan aan een professional. Dit hoeft echt niet altijd de hoofdprijs te kosten.

 

Event
Het is nooit te laat om een feestelijk event met wat andere ondernemers uit de buurt te organiseren. Serveer glühwein, huur een koor in dat kerstliedjes zingt en promoot ondertussen op een leuke manier je salon.
Een leuk idee voor een event is: een inpakworkshop. Op een originele manier cadeaus inpakken vindt iedereen leuk!

Dankjewel
Deze tijd van het jaar is ook altijd een goed moment om je vaste klanten te bedanken. Hoe je dat doet? Niet door ze een korting aan te bieden, maar om een cadeaubon te geven (die bijvoorbeeld twee maanden houdbaar is). Wist je dat meer dan 60 procent van de cadeaukaarthouders veel meer uitgeven dan het bedrag op de kaart? Het is tevens een goede manier om de klanten in januari en februari terug te laten keren. Laat ook duidelijk merken dat het om een ‘bedankje’ gaat, zodat klanten weten dat je blij met ze bent.