Hoe geef ik het beste leiding aan mijn team?

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

“Na een flitsende start met twee medewerkers ben ik nu uitgegroeid naar een bedrijf met 6 medewerkers. Ik moet erg wennen aan het geven van leiding en merk dat, ondanks de goede sfeer, er kleine irritaties ontstaan. Wat is handig om nu te doen?” Expert Peta Klaassen geeft tips.

Your steps!

  1. Als je ineens de rol van werkgever in moet nemen is dat natuurlijk even wennen. Maar vooral geen paniek,  je geeft zelf aan dat de sfeer goed is.
  2. Om de sfeer goed te houden is het zaak om de structuur in je bedrijf eens na te lopen. Jijzelf zal ook meer als ‘gastvrouw’ mogen optreden, je kunt dan alles goed in de gaten houden en stuurt vooral het team aan zodat alles goed verloopt. Daarnaast zal je ook nog altijd je eigen klanten kunnen behandelen.
  3. Naast deze ‘walking around’ rol is het goed om na te denken over de manier waarop jullie communiceren. Het is verstandig om af en toe een werkoverleg in te plannen met alle medewerkers. Begin daar nu gelijk mee, het is beter als je start met communiceren als de sfeer goed is. Anders is iets negatiefs de aanleiding voor het gesprek en dan verloopt een werkoverleg altijd wat grimmigere.
  4. Als je team groeit is het ook goed om regelmatig 1-op- 1 gesprekjes te voeren, medewerkers bloeien op als je ze aandacht geeft.
  5. En voor jezelf, wellicht is het goed om eens een cursus leiding geven te volgen, je ontwikkelt jezelf als persoon en je leert hier veel van.

 

Lees ook de andere adviezen van Peta, zoals het artikel over de verbouwing van je salon.