Zes vragen aan ASAP Nails & Beauty over de Coronacrisis

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Niet alleen voor nagelstylisten is deze Coronacrisis verschrikkelijk, maar ook voor de nagelbedrijven. We vroegen Sofie Devlieger van ASAP Nails & Beauty hoe zij met deze crisis omgaat.

Hoe ervaren jullie als bedrijf deze Coronacrisis?

Wij waren in België het eerste bedrijf in de beautysector die besloot om vrijwillig de deuren te sluiten, nog voor de overheid de beslissing nam dat niet-essentiële zaken de deuren moesten sluiten. Dit omdat wij met heel veel internationale leveranciers in contact staan en zij ons op de ernst van de zaak gewezen hebben.  Het is uiteraard niet fijn om alle opleidingen te moeten schrappen en alles opnieuw te moeten inplannen, omdat je dat niet meer kan inhalen qua dagen. Maar voor de klant is het ook niet leuk dat ze de kleurtjes niet zelf kunnen komen bekijken of even een gezellig een praatje komen maken, maar wat moet dat moet nu eenmaal.  We zagen al sinds eind vorig jaar dat mensen die de producten kennen toch vaker via de digitale weg durven te bestellen, dus zien we nu een verschuiving van fysieke shop naar webshop.  Ons bedrijf is opgestart toen er een economische crisis aan de gang was, dus ook deze crisis zullen we ook wel overleven.  Ik denk dat het vooral belangrijk is en blijft om goed actief bezig te blijven en niet in ‘vakantiemodus’ te gaan.

Wat doen jullie om je klanten te supporten?

Momenteel zijn we erg bezig met online tutorials en de mensen een beetje te laten meekijken met ons achter de schermen.  We proberen mensen actief bezig te houden en te inspireren met nieuwe technieken, met producten die ze mogelijk al in hun kasten hebben staan, zodat ze alsnog zich verder creatief kunnen ontwikkelen.  Ook hebben we de beurskortingen vroeger en langer dan normaal laten lopen, de verzendkosten lager gezet, zodat ze vanaf €50 al geen verzendkosten meer hoefden te betalen.  Uiteindelijk zijn het voor iedereen harde tijden en willen we hen ook helpen…

Wat kunnen stylisten doen om hun tijd nu goed en nuttig te besteden?

Het is het ideale moment om de lades vol producten eens schoon te maken. Net zoals je in het voorjaar ook door je kledingkast gaat. Vaak kom je verborgen schatten tegen waarvan je niet meer wist dat je ze had. Of items die je had gekocht, maar waar je nog geen tijd voor had gevonden om daar iets creatiefs mee te doen.  Zet je kleurtjes opnieuw op kleurenstokjes, richt je salon net wat anders in en denk vooruit. Je kunt al beginnen met het oefenen van zomer- en herfstvoorbeelden en zodra het seizoen zich aanbiedt heb je de handeling al perfect in je vingers!

Heb je tips voor stylisten?

Voor stylisten is het een moeilijke tijd, maar het is belangrijk om te blijven oefenen… en om je techniek te blijven verbeteren. Misschien is het nu de periode om te werken op timing of perfectie of om jezelf voor te bereiden op één of andere nagelwedstrijd.  De dingen waar je anders geen ademruimte voor krijgt, daar heb je nu de tijd voor.

Wat gaan jullie zelf doen als bedrijf?

Bij ASAP Nails & Beauty is het altijd all hands on deck. Wij hebben altijd iets te doen, omdat ik héél kritisch ben en altijd grenzen wil verleggen en onze zaak wil verbeteren.  Voor de Coronacrisis zijn wij begonnen met de automatisatie van ons bedrijf. Dit wil zeggen dat we daar nu meer tijd voor krijgen om dit op een rustige manier af te werken.  Verder gaan we het magazijn schoonmaken, klanten supporten door hen dingen voor een ‘prijsje’ te kunnen verkopen en orde op zaken stellen.  Ik zie de Coronacrisis als een geschenk uit de hemel… het is precies een beetje een ‘freeze-knop’. De wereld staat stil en jij kan nu net nog een tikkeltje in hogere versnelling gaan om het achterstallige werk in te halen.  Als bedrijf hebben we ervoor gekozen om onze mensen aan het werk te houden… iedereen moet verplicht met mondmaskers werken en eten gebeurt in shifts. Onze winkeldames die helpen mee in het magazijn en ik merk op dat ons team hierdoor gewoon nog hechter wordt.  De mama’s met hun kindjes die geen opvang geregeld konden krijgen, brengen hun kinderen mee naar het bedrijf en zo vormen we als het ware een nog hechtere familie.  Ik wil niet dat mama’s moeten piekeren over het welzijn van hun kinderen.  We hebben grote tv’s, gameconsoles, een grasveld waar ze kunnen ravotten… Wat wil je nog meer.

Wat is het eerste wat je gaat doen als alles weer ‘normaal’ is?

Ik kijk zeker uit naar wanneer alles weer normaal is.  Het eerste wat ik dan ga doen in mijn moeder en mijn metekind bij mijn broer bezoeken.  En dan wil ik mijn ‘leveranciers-familie’ in real-time bezoeken of uitnodigen om iets leuks te doen. Oh ja… en weer uit eten gaan met ons team op donderdagavond!