Zo houd je je hoofd boven water in tijden van crisis

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het zijn gekke tijden… Tijden waarin we niet alleen ons privéleven moeten aanpassen, maar ook ons werk vraagt om een andere aanpak. In tijden van crisis is het aan de ondernemer om het hoofd boven water te houden, en juist dat is niet altijd even makkelijk. Wij vragen drie stylisten naar hun aanpak en welke leermomenten zij uit de afgelopen periode willen delen. 

Jolanda Walburg, educator en eigenaar NagelstudiJo

Als iemand niet bij de pakken neer is gaan zitten in tijden van crisis, dan is het Jolanda Walburg wel. Tijdens de lockdown heeft zij alles aangegrepen om vol frisse moed verder te gaan, en dat bleek een eyeopener. Ze deelt nuttige tips om je niet blind te staren op je eigen salon, maar juist met een bredere blik een verbeterslag te maken. 

Ga niet bij de pakken neer zitten
“Je bent misschien een hele creatieve nagelstylist met een prachtige salon. Maar naast dat je nagelstylist bent, ben je ook ondernemer. En je hebt in ondernemersland nu eenmaal goede en slechte tijden. Wees jezelf daar goed van bewust.” 

Kijk eens kritisch naar je salon

“Zeker dit soort momenten zijn ook goed om eens kritisch naar je salon te kijken. Heb je alles op orde? Kloppen de prijzen die je hanteert? Ik heb tijdens de lockdown een training gevolgd in prijsbepaling. Dat was echt een eyeopener. Stylisten beoordelen hun werk vaak niet op de juiste waarde. Daarom zou ik iedereen willen aanraden om daar eens kritisch naar te kijken. Tijdens een training prijsbepaling krijg je inzicht wat er allemaal bij komt kijken. En probeer altijd een buffer te hebben, zodat je in tijden van crisis een periode als een lockdown kunt overbruggen.”

Houd contact met je klant

“Of het nu goed of slecht met je gaat, het is van uiterst belang dat je contact blijft houden met je klant. Ook in tijden van een lockdown. Hoe kun je dat doen? Heel makkelijk via social media door te blijven delen: wat ben je zelf aan het doen nu de salon dicht is? Wat houd je bezig? Ik heb mijn salon opgeruimd en van al mijn spullen foto’s gemaakt en deze gedeeld. Daar krijg je hele leuke reacties op: ‘Oh, ik hoop dat we snel weer kunnen komen’, dat geeft toch weer een fijn gevoel! Je kunt ook een nieuwsbrief versturen. Of klanten een bericht sturen. Ik gebruik zelf WhatsApp als tool waarmee ik al mijn klanten allemaal tegelijk een bericht kan sturen, dit is ook handig als je bijvoorbeeld een aanbieding met ze wilt delen.”

Verzin een leuke actie

“Een goed idee tijdens de lockdown, maar ook als je open bent: verras je klanten met een leuke actie. Zo heb ik tijdens de lockdown een bingo gehouden waarbij klanten pakketten met spullen uit mijn salon konden winnen. De verloting heb ik live via Instagram gedaan. Mensen gunnen het je echt, dus kopen toch wel een lootje van je. Dit kun je overigens ook buiten een crisisperiode blijven doen.”

Kijk eens naar je salonmenu

“Werp eens een kritische blik op de behandelingen die je geeft. Welke behandeling geef je bijvoorbeeld niet zo veel? De meeste stylisten richten zich op kunst- en gelnagels, maar vergeet de manicurebehandelingen niet. Dit is ook fijn voor mensen werkzaam in de zorg! Zeker in tijden als deze kun je daar je omzet behoorlijk mee verhogen. Alleen is het wel belangrijk dat jij deze dienst bekend maakt. Maak een aantrekkelijke omschrijving van je behandeling, maak een foto of video en laat deze regelmatig terugkomen op je socials of in je nieuwsbrief. Je kunt er ook een aanbieding van maken en kijken wat dat je oplevert.”

Zet producten in het zonnetje

“Dit kan altijd, ook al is het geen crisis: maandelijks een product in de schijnwerpers zetten. In tijden als deze is het perfect om de nagelriemolie of handcrème onder de aandacht te brengen. Wees hiermee actief op social media en in je nieuwsbrieven. En maak aantrekkelijke foto’s van de producten. Je kunt ook een tutorial maken waarin je uitlegt hoe het product werkt. App deze video naar je klanten, dat werkt altijd heel goed.”

Check je vindbaarheid

“Daar bedoel ik mee: kijk of toekomstige klanten je goed kunnen vinden. Online, maar ook middels visitekaartjes die je kunt verspreiden bij supermarkten, collega’s in de beautybranche. Nog een hele goede tip: zorg ervoor dat je je bedrijf op Google Maps zet. Als mensen op jouw naam zoeken, krijgen ze een soort van visitekaartje van jouw bedrijf te zien. Je kunt hier alle informatie kwijt en zelfs aanbiedingen plaatsen. Daar komen ook je recensies te staan! Qua online vindbaarheid kun je middels deze tool veel bereiken.”

Mariëlle van Heeswijk, educator, eigenaar nagelstudio M’Hee en jurist in opleiding

 

Als jurist, educator en stylist is Mariëlle van Heeswijk gewend aan een volle werkweek. Dan is het toch even slikken als je salon gedurende zeven weken verplicht dicht moet. Gelukkig kon zij wat meer focus op haar opleiding leggen en heeft het haar enorm veel nieuwe inzichten gegeven. Inzichten die ze graag met je deelt, en inzichten die je zowel in tijden van crisis als daarbuiten handig kunt toepassen in je salon. 

 

Bied je klant een voucher aan

“Als je zeker wil zijn dat je klanten terugkeren naar jouw salon, dan kun je ze ook een voucher aanbieden ter waarde van een behandeling. Dit zorgt ervoor dat je in tijden van crisis toch nog inkomsten genereert. Anderzijds ben je er zeker van dat klanten terugkomen. Wat je deze klant als extra kunt meegeven: geef ze voorrang op andere klanten als zij een nieuwe afspraak maken. Zo voelen zij zich extra gewaardeerd.” 

 

Kies voor een prijsverhoging

“Ik ben voorstander van een jaarlijkse prijsverhoging, aangezien alles ieder jaar duurder wordt. Ongeacht een crisis. Daar mag jij als stylist best op inspelen. Wel bied ik klanten altijd vlak voor de jaarlijkse prijsverhoging aan dat ze één of twee behandelingen tegen het oude tarief kunnen aanschaffen. Als je je klanten waardeert en ze speciaal laten voelen, dan krijg je ook meer begrip terug. Waar veel bedrijven 1 januari kiezen als datum voor een prijsverhoging, doe ik dat per 1 juni. Dan hebben mensen net vakantiegeld gehad en vinden ze het vaak minder erg!” 

Vraag om een tijdelijke toeslag

“Wat je naast een jaarlijkse prijsverhoging in tijden van crisis kunt doen: een tijdelijke toeslag vragen. Ook stylisten krijgen te maken met prijzen van producten die in tijden van crisis ‘sky high’ worden. Denk aan mondkapjes, desinfectans, schoonmaakmiddelen. Ik vind het helemaal niet gek dat je de klant vraagt om een tijdelijke toeslag. Klanten weet dat dit eenmalig is, dus kunnen er op die manier makkelijker begrip voor opbrengen.”

Twijfel niet aan je eigen kwaliteit

“Veel stylisten zijn bang dat ze klanten kwijt raken doordat ze de prijzen verhogen of een toeslag vragen. Ik kan alleen maar meegeven: waardeer jezelf. Als een klant geen toeslag wil betalen, dan past deze klant niet bij je. Door juist achter je keuze te staan en dit naar buiten toe uit te stralen, creëer je meer begrip bij je klant. Probeer service altijd voorop te stellen. In mijn salon betalen klanten nooit voor een afgebroken nagel, omdat ik vind dat zij als mijn visitekaartje rondlopen. Ik wil niet dat ze een reparatie vanwege het geld uitstellen. Dit zorgt ervoor dat klanten ook loyaler naar jou toe worden.” 

Leg de focus op de verkoop van bijproducten

“In tijden van corona werkt het goed om de focus op de bijverkoop van producten te leggen. Door al het handen wassen, hebben mensen vaker last van droge handen. Doordat jij ze een goede productuitleg kunt geven: waar een handcrème goed is, waar het tegen helpt, wat er in zit en wat het doet, zijn mensen eerder geneigd om het bij jou te kopen. Ook kun jij het in de salon bij klanten aanbrengen, een geursensatie teweegbrengen en ze met eigen ogen laten zien hoe snel het intrekt. Die gevoelsprikkels stimuleren ook de verkoop.”

Deel je kennis

“Om de lockdown te overbruggen heb ik ervoor gekozen om mijn kennis met klanten thuis te delen. Ik heb speciale thuiscare kits aangeschaft en daarbij filmpjes gemaakt om mensen een uitleg te geven hoe zij zelf hun nagels kunnen verwijderen. Uiteindelijk heb ik hier zelf ook veel baat bij gehad: ondanks dat het even wat tijd en moeite kost, heeft dat er voor gezorgd dat klanten op de juiste manier hun nagels hebben verwijderd. Dat heeft mij een hoop klanten met beschadigde nagels uitgespaard.” 

Tijd voor bijscholing

“In de waan van de dag is er vaak geen tijd voor bijscholing. Nu is daar eindelijk de tijd daar om stylisten online trainingen te geven. Over alles op het gebied van nagels. Ik heb zelf op het gebied van online trainingen veel geleerd, maar ook veel kennis met mijn cursisten kunnen delen. Dat is echt een win-win.”

 

Nicolet Henken, eigenaar nagelstudio Origi-Nails

Nicolet kan wel stellen dat haar wereld even stilstond toen er een landelijke lockdown werd aangekondigd. Haar salon was gedurende acht weken dicht. Geen beurzen meer, geen lessen meer geven. En toen ze bij haar parttime baan naast de salon ook niet meer welkom was, werd het wel akelig stil. Van heel druk naar niks, ze deelt haar tips wat ze van deze enorme overgangsfase geleerd heeft.

Zorg dat je een buffer hebt

“Dat is het allerbelangrijkste: zet altijd wat geld opzij voor onvoorziene kosten. Als een frees of lamp kapot gaat, heb je toch geld nodig om een nieuwe aan te schaffen. Ik weet zelf hoe verleidelijk het is om klanten te verrassen met nieuwe kleurcollecties, maar zorg wel dat je verstandig met je geld omgaat. Hiermee voorkom je extra stress in tijden van crisis.” 

Volg workshops en trainingen

“Je merkt dat een crisis voor iedereen nieuw is en dan ontstaan er vaak de meest creatieve ideeën. Zo heb ik heel veel gratis workshops en trainingen gevolgd. Normaal gesproken heb je weinig tijd om daarmee bezig te zijn. Maar tijden als deze geven weer even rust om daar juist wel bij stil te staan. Ik heb mezelf helemaal verdiept in de anatomie en pathologie van nagels. Heel interessant en voor nu een perfecte timing.” 

Zorg voor een voorraad

“In tijden van crisis kan ineens alles heel snel uitverkocht zijn, daarom is het van belang dat je altijd een voorraad hebt. Wat ik vaak doe: ik koop in één keer tien dozen handschoenen tegelijk. De afgelopen periode hebben veel stylisten handschoenen en mondkapjes aan de zorg weggegeven. Wel heb ik gezien dat veel stylisten daardoor ook in de problemen zijn gekomen, doordat ze zelf niet meer aan handschoenen en mondkapje konden komen, of ze moesten er de hoofdprijs voor betalen. Het weggeven van spullen voor een goed doel is en blijft een heel mooi gebaar, maar bewaar ook wat voor jezelf.”

Blijf zichtbaar op social media 

“Dat je een lastige tijd doormaakt, betekent niet dat je niets van jezelf moet laten horen. Als je een webinar hebt gevolgd, kun je je klanten meegeven dat jij aan het doorleren bent. Zo laat je zien dat jij niet stilzit. Ook kun je social media gebruiken voor het promoten van nagellak, een nagelriemolie of handlotion. Maar wat dacht je van een foto van de cake die jij hebt gebakken, je zult versteld staan hoe leuke reacties je daarop krijgt. Probeer vooral positiviteit uit te stralen!”

Zet de puntjes op de ‘i’ qua hygiene

“We hebben allemaal gezien hoe belangrijk goede hygiëne is. Gelukkig werk ik altijd al heel hygiënisch, maar de afgelopen periode heb ik hierin wel de puntjes op de ‘i’ gezet. Ik draag nu altijd een mondkapje en mijn klanten ook. Ik merk dat ik vaker het raam openzet om te luchten en ik heb wat prullaria uit mijn salon gehaald zodat ik het makkelijker kan schoonmaken.”

Blijf je klant op de hoogte houden

“Het is belangrijk dat je zeker in tijden van crisis je klanten op de hoogte stelt van wat er speelt. Voor jou is het vervelend dat je even niet kunt werken, maar voor jouw klant die met een uitgroei van vijf weken rondloopt net zo! Laat daarom wekelijks iets van je horen, of bel af en toe een klant eens op om te vragen hoe het met ze gaat. Dit zorgt dat je er straks een loyale klant voor terugkrijgt.”

Deel je kennis

“Wij hebben met het team gratis webinars gegeven over productinformatie. Dat werd enorm goed ontvangen. Soms willen mensen gewoon iets extra leren, de diepte induiken en daar kun jij ze als expert bij helpen. Maak daar dus gebruik van! DIt is namelijk iets wat je prima buiten crisistijden om kunt blijven doen.”