Vind jouw niche

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Ook nagelstylisten merken dat het Corona-virus in Nederland is opgedoken. De agenda loopt minder automatisch vol en sommige klanten reageren paniekerig op de slechte economische berichten. Dat is niet fijn, maar je kunt zo’n periode van ‘gedwongen rust’ ook gebruiken om eens kritisch naar je bedrijfsvoering te kijken. Bijvoorbeeld door je te oriënteren op een nichemarkt. Door je gericht te specialiseren, sta je sterker in onzekere economische tijden. 

Een nichemarkt, vaak alleen ‘niche’ genoemd, is een specifiek, afgebakend, bewerkbaar deel van een markt. Een nichemarkt wordt ook wel omschreven als een erg specifiek omschreven groep potentiële klanten. Producenten maken nichemerken niet voor de grote massa, maar voor een kleine, selecte groep met heel speciale wensen. Nicheproducten zijn bijvoorbeeld gebaseerd op een bijzondere filosofie of heel exclusieve ingrediënten. Kortom: geen cosmetica van HEMA, maar van Zuii Organic.

Types

Nichemarkten en -diensten kennen logischerwijs minder concurrentie dan de grote consumentenmarkt. Daarom kan het lonen om je met je nagelstudio op een niche te richten. Als je het iedereen naar de zin wil maken, kun je nooit hoger scoren dan voldoende. Richt je je op een beperkter publiek, dan kun je je daarin excelleren. Voor geschikte niches of hyperspecialisaties kijk je bijvoorbeeld naar een bepaald type vrouwen zoals ‘de milieubewuste vrouw’, de ‘verwende vrouw die van luxe houdt’ of ‘de spirituele vrouw’. Een echte niche zijn vrouwen die de ‘celebs’ vereren en die je blij kunt maken met nagels á lá Selena Gomez of Kim Kardashian.

Leeftijd 

Specifieke leeftijds- of levensfasegroepen zijn ook niches. Een studio die zich richt op de ‘moeder met jonge kinderen’ heeft een aparte speelruimte voor kinderen, een box, geen huisdieren en is open tijdens schooluren. Een studio voor de ‘werkende vrouw’ draait vooral tijdens de lunchuren en na achten ‘s avonds. Werk je liever met ouderen, dan kun je ambulant manicures aanbieden in verzorgingstehuizen of bij senioren thuis.  

Goed opgeleide nagelstylisten kunnen ook de handen en nagels van zieke mensen verzorgen. Zij bieden specifieke oplossingen voor cliënten die last hebben van huidziekten als eczeem of psoriasis. Of bij vrouwen met beperkingen, zoals reuma- en MS-patiënten.

Wat is geschikt voor mij?

Welke niche je kiest, is afhankelijk van je locatie. In de Randstad is het makkelijker om een niche te bedienen dan in een klein dorp waar alle vrouwen potentiële klanten voor je zijn. Richt je je bijvoorbeeld op de LGBTQ+ gemeenschap, dan is dat wat makkelijker in een grotere stad. Je keus is ook afhankelijk van je eigen interesses, je gezinsleven en je financiële mogelijkheden. En natuurlijk van jouw eigen kundigheden. Ben je goed in extravagante nail art, dan is de niche ‘uitgaanspubliek’ meer jouw ding dan 80-plussers. Een nichemarkt is niet geschikt voor beginnende nagelstylisten die nog ervaring moeten opdoen. Pas in de loop van de jaren ontdek je waar jouw sterke punten en interesses liggen. Bovendien: hoe specifieker de niche, hoe kleiner je potentiële klantenkring. Veel nagelstylisten ontwikkelen gaandeweg een specialisatie en realiseren zich na enkele jaren dat al hun klanten op elkaar lijken. Zie daar: je niche.

Marketing

Hoe succesvol je bent met je niche, is afhankelijk van je marketinginspanningen. Hét voordeel van een nichemarkt is dat je precies weet wie je doelgroep is. Je weet waar ze shoppen, wanneer ze shoppen en wat er in hun kledingkast hangt. Je weet welke tijdschriften ze lezen en vooral: welke influencer ze volgen op Instagram. Tip: zet een Google Alert voor keywords die met je niche te maken hebben. Dan ken je de taal van je niche en weet je precies waar je (online) moet adverteren, hoe je je salon moet inrichten en welke producten je nodig hebt. Als alles ‘klopt’ heb je een goede manier gevonden om je te profileren in de volle nagelmarkt. Het is dé manier om nu te overleven.

Oh ja, weet je wat de ultieme niche is: je eigen collega’s. Wie durft een nagelstudio te beginnen waar uitsluitend andere nagelstylisten komen?